— Det er svært alvorlig for Norwegian at marssalget har begynt å bli påvirket av streiken. Det vil medføre nedgang i sommerens bestillinger og skape store problemer for selskapet, sier flyanalytiker Ross Harvey hos Davy Research.

Davy Research er Irlands største finanshus og har fulgt Norwegian lenge.

Pilotstreiken hos Norwegian er i sitt ellevte døgn uten løsning, og partene står fortsatt langt fra hverandre.

Handler om fremtidige billettbestillinger

Harvey er ikke bekymret over de tapte inntektene fra de rundt 200.000 passasjerene som har vært strandet under streiken.

— Rundt en tredjedel av Norwegians totale nettverkskapasitet er påvirket av streiken. Gitt sesongvariasjonen i forretningsmodellen deres og det faktum at de har gått med underskudd i første kvartal hvert år siden 2005, er vi ikke redd for at selskapet har mistet en alvorlig del av profitten i streiken, sier Harvey.

Det er noe langt mer alvorlig Norwegian bør ha fokus på, mener analytikeren.

— I flystreiker har vi typisk sett at det ikke er de tapte inntektene fra flyene som står som er problemet, men hvordan streiken påvirker billettbestillingene i månedene etterpå, sier han.

- Påvirker sommersalget

Siri Pettersen Strandenes er professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH) og ekspert på luftfartsøkonomi. Hun bekrefter Harveys analyse.

— Streiken vil ha en effekt på de bestillingene som ville kommet inn fremover. Etter at streiken er ferdig, vil bestillingene gå som normalt igjen, viser tidligere flystreiker, sier Strandenes.

Det får konsekvenser for det viktige sommersalget, sier hun.

— Her vil Norwegian nå tape viktige kunder som vil velge andre flyselskaper. Det er normalt å gå med underskudd i første kvartal som er lavsesong, men det tjenes vanligvis inn i månedene etterpå, sier Strandenes.

Dette salget er nå kritisk utsatt hos Norwegian, bekrefter begge.

- Flykjøpene upåvirket

Norwegian gjennomførte tidenes største flykjøp fra et europeisk selskap i 2012. Da signerte selskapet en avtale med flyprodusentene Airbus og Boeing om leveranse av 222 nye fly til en listepris på 127 milliarder kroner, som skal innfases fra neste år.

Den irske analytikeren tror ikke flykjøpets finansiering står i fare.

— Det økonomiske tapet fra streiken er fortsatt usikkert, slik at det er vanskelig å estimere hvordan det vil påvirke finansieringen av flykjøpene. Imidlertid er finansieringen på plass for dette året og det neste, slik at dette er trolig ikke det de strever mest med internt i selskapet, sier Harvey.

- Ørsmå marginer

De går på en tynn line, sier han.

— Norwegian har en svært gjeldstynget balanse, som medfører svært lave feilmarginer på lang sikt, sier Harvey.

Sprer uroen seg til andre deler av Norwegians nettverk er selskapet ille ute, mener analytikeren.

— Selskapet bør være sjeleglad for at den internasjonale trafikken er upåvirket av streiken. Heldigivis for Norwegian har mediedekningen ellers i Europa vært dårlig, sier Harvey.