Administrerende direktør Casper Knudsen i Norwegian Telecom anslår at cirka 70 prosent av dagens mobilkjøpere kjøper en telefon med et abonnement med bindingstid.

Selv selger han og mobiltelefoner uten binding til et bestemt abonnement. Knudsen mener andelen som kjøper telefoner med bindingstid er på vei nedover. Blant annet viser han til at hans selskap, som samarbeider tett med Chess, har hatt en stor økning i salget av mobiltelefoner siden det begynte i juni i år.

— I juni og juli solgte vi for 40.000 kroner. Etter det har salget doblet seg hver måned, sier han.

I desember skal NT sende ut mobiltelefoner for to millioner kroner. Det tilsvarer cirka 1000 mobiltelefoner.

— For de store mobiloperatørene vil en eventuell slutt på bindingstiden være en trussel, fordi bindingstiden har representert sikker og forutsigbar inntekt ved at kunden ikke har kunnet vurdere rimeligere alternativer, sier han.

Men han tror ikke endringene skjer veldig raskt. Han antar det vil ta to år før mer enn halvparten av mobilkjøperne kjøper telefon uten binding til et bestemt abonnement.

BUNDET: Cirka 70 prosent av dagens mobilkjøpere kjøper en telefon med et abonnement med bindingstid.<p/>
Foto: Jan M. Lillebø