• Jeg leverer inn drosjeløyvet mitt på dagen dersom markedet åpnes for alle, sier drosjeeier Esmin Cehic.

Den erfarne sjåføren i Bergen Taxi har vært drosjeeier i snart ti år, og tror det vil bli fullstendig kaos hvis drosjemarkedet dereguleres.

— Forslaget er helt håpløst, først og fremst fordi drosjekjøring i Bergen allerede i dag er en krevende business. Med flere sjåfører som konsentrerer seg kun om de beste kjøretidspunktene, blir det mildt sagt vanskelig for oss etablerte å overleve, sier Cehic.

Jostein Berg Nilsen, som kjører drosje i Norgestaxi, mener et slikt forslag vil gi cowboytilstander.— Frem til mai har det vært veldig lite kjøring på dagtid, som er knyttet til løyveplikttiden. Inntjeningen skjer i helgene og på nattetid. Allerede i dag er det for mange drosjer i byens gater. Konkurransen er hard nok som den er, sier Berg Nilsen.

Norgestaxi dyrest

BT tok i går drosje tur – retur Krinkelkroken–Handelshøyskolen med de to største drosjeselskapene i Bergen. Med Norgestaxi kostet turen 306 kroner, Bergen Taxi tok 286 for nøyaktig samme ruten.

Kjørestrekningen var 10,5 km for begge bilene, men ørlite køkjøring med Norgestaxi er kanskje delforklarende litt at prisen ble noe høyere enn hos konkurrenten.

- Vil "stjele" kundene

Esmin Cehic i Bergen Taxi betaler ca. 8000 kroner i måneden for å være tilknyttet drosjesentralen. I tillegg til dataturer og annen service er for eksempel yrkesforsikring og uniform inkludert i prisen.

— Det er mye penger, men jeg synes det fungerer fint i dag. Verre blir det hvis 20–30 prosent flere biler skal ut i gatene og kjempe om de samme kundene. Nykommerne vil "stjele" kundene våre på de mest gunstige kjøretidspunktene, sier Cehic.

Han nevner eksempler på enkelte sjåfører som i dag må kjøre opptil 20 timer i helgene for å tjene nok til livets opphold.