Bt.no skrev onsdag om Lise Engelbreth (21) og Annette Andreassen (21) som fikk ugyldige og brukte billetter av en sjåfør i Bergen.

Tides undersøkelser bekreftet at venninnene hadde rett, og selskapet sier at saken vil få konsekvenser.

Barnebilletter til voksne

— Dette skjer heldigvis ikke veldig ofte, sa kommunikasjonsleder Kaare Enæs i Tide. Han kom ikke på liknende saker.

Ifølge bt.no-lesere er saken langt fra enestående. Vi har mottatt en rekke konkrete eksempler, blant annet om salg av barnebilletter til voksne.

Etter å ha fått lese historiene nederst i saken, modererer Enæs seg:

— I løpet av én dag utføresdet et betydelig antall tusen utstedelse av billetter på bussene i bergensområdet. Da kan vi ikke se bort fra at det enkelte ganger kan oppstå feil i billetteringen, sier han.

— Men vi skal ikke utelukke at vi også kan ha utro tjenere blant våre cirka 1800 sjåfører som med få unntak gjør en utmerket jobb.Vi synes derfor det er trist at ytterst få skal fåundergrave tilliten til resten. Dersom passasjerer får mistanke om at de med overlegg får feil billett, setter vi pris på tilbakemelding med konkrete opplysninger om tid og sted, slik at vi kan få ryddet opp, sier Enæs.

Vi skal ikke utelukke at vi også kan ha utro tjenere blant våre ca 1800 sjåfører som med få unntak gjør en utmerket jobb. Kommunikasjonsleder Kaare Enæs i Tide

Han oppfordrer alle om å kontrollere at de har fått korrekt billett slik at feil og misforståelser kan rettes på stedet.

Lesernes historier

Her er noen av tilbakemeldingene vi mottatt etter å ha publisert saken om Annette og Lise. Bt.no har anonymisert historiene:

Ved flere anledninger med ulike sjåfører har jeg opplevd følgende på nattbussen: Dersom jeg har betalt for meg og en til, slår de inn to personer, men sletter den ene før de skriver ut billetten. Da står det 1+0 på billetten, og det står printet prisen for 1 person.

Men jeg har altså betalt for 2 personer. Sjåføren regner kanskje med at folk er fulle og ikke sjekker billetten. Jeg tok ikke dette opp med sjåføren, føltes ubehagelig å skulle si at sjåføren svindler.

Dette opplevde jeg også foret par år siden. Så på billetten for jeg reagerte på at den allerede lå printetut i åpningen på billettmaskinen. Når jeg sjekket det så var billetten printetfor flere timer siden. Gikk av på snuplassen for bussen og viste billetten tilen annen sjåfør som stod der og som bekreftet at billetten var gammel. Sendtebåde billett og navn på den andre sjåføren til Tide, som takket og beklagetsaken og at det skulle taes opp med sjåføren.

Har opplevd å få EN barnebillett når jeg og min mann skulle ta buss fra torget til Flaktveit. Betalte for 2 voksne, men sjåføren var veldig «tjomslig» og snakket veldig mye, hilste veldig når vi kom på etc.

Oppdaget det i det jeg skulle gå av bussen og så på billetten. Tenkte på om det hadde kommet kontroll.

Ga billetten til en bussjåfør jeg kjenner i Tide, som skulle ta det opp med ledelsen. Det er ca. 2 år siden dette skjedde.

For ca. halvannet år siden skulle jeg kjøpe billett. Jeg ga bussjåføren penger, og fikk en billett som var skrevet ut for to timer siden. Jeg merket dette når jeg satt meg ned, og gikk så fram til bussjåføren for å spørre han om det, men han var så dårlig i norsk at det var bortimot umulig å få han til å forstå. Det endte opp med at jeg måtte betale en ny billett på neste buss – når jeg i teorien skulle kunne brukt overgangen hvis jeg hadde fått riktig billett.

Dere ville vite om det er vanlig med falske billetter. Vanlig er det nok ikke, men jeg har også opplevd å få brukte billetter og har også opplevd å få billetter med halv takst (barnebillett i en alder av 40) og betalt full takst. Dette er lenge siden og har selvsagt kastet billettene for lenge siden, men jeg vil bare si at dette forekommer for andre også. Kanskje er lønnen så lav at sjåfører føler seg tvunget til en liten skattefri ekstrainntekt?

Dette har også skjedd for et par år siden. Jeg tok nattbussen fra byen sammen med en venninne og fikk en gammel billett. Vi var litt "brisen" men oppdaget det når vi hadde satt oss ned. Bussen var full og vi gjorde ikke noe med det.

Jeg har reist fra Loddefjord og fått honnørbillett og betalt full pris. Dermed har sjåføren en fin bonus.

Jeg har ikke opplevd å få en brukt billett, men så bruker jeg nesten uten unntakperiodekort. Men det jeg opplever til stadighet er at vekterne som skal foreta billettkontroll ikke har legitimasjon og fullmakten med seg. Securitas gir tydeligvis f… for der fikk jeg til svar at de kunne ha mistet det eller glemt det hjemme. Skyss gir aldri en fornuftig forklaring og Skyss vil heller ikke levere ut instruksen som vekterne skal gå etter. Det er like tvilsomt som at en sjåfør leverer ut en brukt billett.

Folk i en viss alder bør passe seg for å gi kr. 25 til en fullprisbillett og få tilbake en billett som det står bare kr. 13 på. Skulle dette skje, og det blir kontroll, er det passasjerens problem.

Dersom du får tilbake både billetten til kr. 13 og kr. 12 i veksling, må det skyldes at sjåføren går ut fra at du er pensjonist og samtidig ikke spør seg selv hvorfor du gav ham kr. 25 istedenfor en 20-mynt. Dette har jeg opplevd ofte. Men dersom du får en billett til kr. 13 og ingen vekslepenger, kan det skyldes at sjåføren har tilegnet seg en ekstrainntekt. Jeg har opplevd dette én gang, men gikk ikke på.

Moral: se på billetten, ikke bare stappe den i pungen!

At Kaare ikke kommer på liknende saker skyldes vel kanskjealder og hukommelse. For jeg meldte inn en lik sak for et par år siden da jeg som passasjer og sjåfør i Tide melde inn at «kollega» solgte «brukte» biletter. Observasjonen ble gjort av meg og min kone fra Bergen til Åsane.

GJENBRUK: Billettens overgangstid var allerede gått ut da Annette og Lise gikk på bussen. Holdeplassen stemte heller ikke.