Matbransjen innrømmer at mange tøyer grensene og pynter på virkeligheten når de skal selge deg fiskeretter, desserter og brød.

— Men vi har tiltro til at forbrukerne kan lese innholdsfortegnelsen, sier fagsjef i matpolitikk i NHO Mat og Drikke, Steinar Høie.

Tirsdag la Forbrukerrådet frem en undersøkelse som viste at en rekke matvarer du finner i norske butikker, ikke holder det de lover. Vaniljesaus uten vanilje, mandelpudding uten mandler og ekte lammepølse med 34 prosent lam var noen av eksemplene som ble trukket frem av en flere siders lang liste.

- Folk prøver seg. Men man kan ikke risikere å bli tatt, sier Høie.

Forbrukerrådet mener dette er å lure forbrukerne og oppfordret bransjen til å rydde opp og være mer ærlige fremover.

Tøying av grenser

— Selvfølgelig vil det bli tøying av grenser på emballasjen. Men dere finner all fakta under deklarasjonen, det er bare å lese der. Såpass tillit har jeg til forbrukerne, sier Steinar Høie.

Som bransjens representant tar han ikke selvkritikk for at markedsføringen av mat kan villede forbrukere. Derimot påpekte han at alle matvarer, selv et eple, inneholder en rekke stoffer vi kan bryte ned til såkalte tilsetningsstoffer.

- Veldig mye av det vi finner i norske butikker, er det ikke så enkelt å forklare hva er, sier Høie.

— Vi har så stor tro på forbrukerne at de klarer å se at å fuske litt med betegnelser som mandelpudding ikke er avgjørende. Da er det viktigere å se på deklarasjonen. Den er det viktigere at er korrekt, mener seksjonssjef Atle Wold ved Mattilsynet.

Siden alt oppgis på ingredienslisten, mener han at bransjen ikke unndrar forbrukerne fra opplysninger.

— Hvor mange reker er det i en rekesalat? Hvor mye fløte i en fløtepudding? Kanskje null? Vi mener forbrukerne ikke undras fra opplysninger når man leser innholdsfortegnelsen, sier Wold og presiserer at det Forbrukerrådet påpeker er innenfor regelverket.

Kjedene tar ansvar

Det ble påpekt fra både Forbrukerrådet, Mattilsynet, Høie og kommunikasjonsdirektør i NorgesGruppen Per Roskifte, at ingen har brutt loven om merking av mat.

Men at forbrukerne kan føle seg lurt, det var flere enige i.

Roskifte mente dette burde være en påminnelse til bransjen om å være etterrettelig og presis i sin kommunikasjon. For dem betyr det at de nå endrer innholdet i enkelte matvarer.

— Eksempelvis Fiskemannens fiskepudding, som er vårt eget merke, endrer vi fra 30 prosent fisk til 50 prosent fisk og mindre salt. Vi jobber kontinuerlig med dette og kommer til å fortsette å gjøre det, sier Roskifte.

Rema 1000 ble kritisert for blåbærjuicen sin, som inneholder 11 prosent blåbær.

De gjør ikke noe med innholdet, men velger å endre emballasjen. Nå skal juicen hete "Frisk juice av drue, eple og blåbær".