Totalt vil SAS erstatte opp mot 60 fly av dagens flåte til den nye flygenerasjon på de skandinaviske og europeiske rutene. I tillegg skal langdistanseflåten som i dag består av 11 Airbus A330 og Airbus A340 fornyes i årene framover, opplyser konserndirektør Eivind Roald for salg og marked ved SAS-hovedkvarteret på Arlanda.

På kort— og mellomdistansene skal SAS ha en blanding av de nyeste Boeing 737-flyene og Airbus A320 også kalt Neo.

Med 60 nykomlinger blir utskiftingen like stor som hele dagens flåte til konkurrenten Norwegian, påpeker direktør Roald ovenfor Aftenbladet.

Utskiftingen blir en lang prosess som skal pågå over flere år fram mot slutten av dette tiåret.

De nye flyene skal erstatte samtlige av de 26 eldre MD-80 i SAS-eie og de ti eldste Boeing 737 som for ti år siden fulgte med på lasset da SAS kjøpte Braathens.

Utskiftingen har allerede startet. Eivind Roald var selv ved Boeing-fabrikkene i Seattle i forrige uke og hentet hjem det første i en lang serie nye Boeing 737-800-fly.

Også utskiftingen av langdistanseflåten vil pågå etter hvert med to fly årlig. De første flyene skiftes i 2014 og blir fulgt av ytterligere to året etter.

Aktuelle her er nye Airbus A330, A350 eller drømmeflyet Boeing 787 - i den nye 10-versjonen med plass til 315 passasjerer.

Optimist i ny jobb

For SAS blir flåtefornyelsen en kostbar affære. Hvert av langdistanseflyene har en listepris fra fabrikk på minst 1 milliard kroner.

For de mindre kort- og mellomdistanseflyene er prisen omkring halvparten per stykk. Totalt må SAS regne med å betale mellom 40 og 45 milliarder kroner for de nye flyene. Dette til tross for at selskapet kan regne med å få betydelig rabatt hos flyprodusentene. Selv om flyselskapet har kommet dårlig ut økonomisk de senere årene er direktør Roald full av optimisme i sin nye jobb. Han begynte i SAS 1. april i år etter å ha blitt hentet av konsernsjef Rickard Gustafsson.

45 år gamle Roald har de siste åtte årene vært global konserndirektør innen salg og marked for dataselskapet Hewlett Packard. Han var på vei til å flytte til HPs hovedkontor i Silicon Valley i California da tilbudet fra SAS kom.

Eivind Roald er for tiden eneste nordmann i selskapets konsernledelse. Han vil i tillegg være et bindeledd mellom SAS norske virksomhet og konsernledelsen på Arlanda og SAS sin ansvarsperson overfor norske myndigheter.

Kundeerfaring

Erfaring fra flybransjen har ikke den nytilsatte salg og markedsdirektøren. Han har imidlertid vært gullkantet medlem av selskapets lojalitetsprogram Eurobonus siden bonusordningen ble innført i SAS i 1992.

- Jeg kjenner SAS som passasjer og lojal kunde gjennom mange år. Av den grunn mener jeg å vite mye om drift og service som flittig bruker av selskapet, påpeker Roald.

Han opplyser at flyselskapet i tiden framover skal gjøre en rekke forbedringer som kundene vil merke. SAS skal aldri bli et lavprisselskap, men fortsette sin virksomhet som et fullserviceselskap.

- Vi skal bli enda mer konkurransedyktige på en masse områder. Nye ruter planlegges. Eurobonus skal tas mer i bruk i kundekontakten og bedres ytterligere, sier han.

Et nytt konsept kalt Travel Clas skal introduseres for å høyne kvaliteten for den enkelte og ikke minst for de forretningsreisende. Nytt interiør kommer også i flyene.