I dag legger frem SAS-ledelsen frem en spareplan med omfattende oppsigelser og lønnskutt. Flere sentrale kilder i SAS bekrefter overfor Aftenposten at de ansatte må ta lønnskutt på inntil 15 prosent. Ryktene om at selskapet er timer eller dager fra konkurs, blir imidlertid avvist fra en rekke hold.

Fagforeningsledere i SAS avviser lønnskutt.

— Nok er nok. Vi er ikke villige til å gå med på en lønnsreduksjon på en kvart prosent en gang, de ansatte har strukket seg langt for å hjelpe selskapet. Nå må vi sette en grense, sier leder i SAS' personalklubb Asbjørn Wikestad til NTB.

Mer bråk?

Dermed kan det være duket for mer bråk i det kriserammede flyselskapet. Og det kan være godt nytt for konkurrentene, mener NHH-professor Frode Steen, en av Norges fremste eksperter på konkurransen i flytrafikk-markedet.

— Jo mer bråk det er i SAS, dess bedre for Norwegian og andre konkurrenter. Skulle det bli gå sakte-aksjoner som følge av spareplanen, har SAS virkelig en utfordring i vente, sier Steen.

Regjeringene i Norge, Danmark og Sverige ba fredag EU om å godkjenne statsgarantier for bankenes milliardlån til SAS. Bankene har videre gitt beskjed om at lånene blir forlenget kun hvis SAS klarer å kutte kostnader og komme i mål med det omfattende spareprogrammet.

Professor Frode Steen tviler på om utfallet av denne SAS-krisen blir annerledes enn de foregående.

Mange problemer

— Selskapet er blitt reddet av staten gang på gang. Det har vært en enorm politisk vilje i de skandinaviske landene til å redde selskapet ut av den ene krisen etter den andre. Men SAS har en lang rekke utfordringer som ikke kan løses med nye, kortsiktige innsparingsplaner. SAS er et vanskelig skip å snu, sier han.

Steen lister opp en lang rekke forhold som taler i SAS' disfavør.

— Det handler om mer enn lønn og pensjonsforpliktelser. Flyparken er gammel og moden for fornyelse. Selskapet er topptungt med svært høye lederlønninger, for eksempel er de svenske topplederne garantert tre år med etterlønn. I bransjen snakkes det også om at det er en ulempe for selskapet å ha København som knutepunkt for internasjonale flyginger. Kanskje hadde det vært bedre å bruke Oslo og Stockholm som knutepunkter, sier Steen.

Han viser også til kostnadsforskjellene mellom SAS og Norwegian.

— Norwegian har kostnader på 43 øre pr. setekilometer, mens tilsvarende tall for SAS er på godt over 60 øre, sier Steen.

Høye lederlønninger

Tidligere denne uken ble det kjent at SAS' toppledelse får utbetalt mange ganger mer i lønn enn ledelsen i hovedkonkurrenten Norwegian. Dette provoserer de ansatte.

— Ledelsen sitter med absurd høye lønninger, samtidig som vi på bunnen blir bedt om å kutte vår lønn enda mer. Det er helt uakseptabelt, sier personalklubbens leder, Asbjørn Wikestad.

Professor Frode Steen anser det som utelukket at SAS kan bli slått konkurs, slik den svenske avisen Expressen antydet i går. Analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank deler oppfatningen.

— Riktig nok har SAS store økonomiske problemer. Men det er svært lite sannsynlig at selskapet er få timer fra å gå konkurs, sier Pedersen til det danske nyhetsbyrået Ritzau. Pedersen peker på at selskapet så sent som 30. oktober varslet at det hadde en beredskap på 6 milliarder kroner.