— Forhandlingene skjer i en god tone og vi er optimistiske. Noe mer kan jeg ikke si om situasjonen akkurat nå.

Lederen for Norsk Kabinforening, Eliasabeth Goffeng, og de andre sju berørte fagforeningene belaget seg på å forhandle helt fram til styremøtet i SAS som er varslet søndag.

Styremøtet i SAS er omgitt med stort hemmelighold, verken tid elller sted er kjent.

Skal SAS overleve?

— Vi skal gi beskjed så snart vi har en løsning, men vi ønsker ikke å si når eller hvor styremøtet finner sted, sier pressesjefen i SAS-konsernet, Elisabeth Manzi til Aftenposten lørdag kveld.

Alvoret i forhandlingene er det ingen som er i tvil om:

Det handler om hvorvidt SAS skal overleve eller ikke. Alle parter holder kortene tett til brystet, og møtevirksomheten i København er meget intens. Da Aftenposten snakket med kabinforeningens leder, Elsiabeth Goffeng, var hun på sprang fra det ene møtet til et annet.

Lederen av Norske SAS-flygeres forening, Jens Lippestad, sa lørdag ettermiddag til E24 at han regner med en løsning søndag.

Den nyvalgte lederen for de danske kabinsatte, Helge Thuesen, sier til Danmarks Radio at forhandlerne er fortrøstningsfulle. Ingen av de ansattes forhandlere fra Norge, Sverige og Danmark vil bekrefte at det blir av avklaring før det varslede styremøtet i SAS søndag, der spareplanen skal bankes.

Redusert drift

Hvis brikkene ikke faller på plass i løpet av helgen, kan virksomheten til SAS allerede til uken bli redusert og gradvis gå mot full stans. Kilder Dagens Næringsliv har snakket med, sier at en eventuell avklaring først vil skje i 12. time.

Flere nordiske medier skrev lørdag at styremøtet søndag kan bli forskjøvet utover dagen, hvis det er flyt i forhandlingene.

Konsernledelsen i SAS la sist mandag fram et forslag til en dramatisk sparepakke for å få forlenget livsviktige bankkreditter. SAS skal kutte kostnader med tre milliarder svenske kroner. For å nå dette målet, skal 800 ansatte i administrasjonen sies opp. De øvrige 9.000 ansatte i selskapet er forespeilet lønnskutt fra 12 til 15 prosent og mer ugunstige vakter.

SAS skal selge ut underliggende virksomheter, som selskapet som håndterer bakketjenester, samt kvitte seg med bygg og eiendommer og andre verdier som ikke direkte berører kjernevirksomheten. Widerøe vil også bli solgt som en del av pakken, som skal frigjøre ytterligere tre milliarder kroner.

Et spareforslag som de bakkeansatte i Ground Handling har fremmet for å avverge et salg, er blitt avvist av konsernledelsen, melder dansk TV 2.

Ultimatum

Konsernsjef Rickard Gustafson presenterte spareplanen nærmest som et ultimatum, og sa det var lite å forhandle om når det gjelder lønn.

Den svenske avisen Expressen skriver at fagforeningene i de tre skandinaviske landene legger vekt på forskjellige ting. De svenske og norske kabinansatte skal være mest opptatt av pensjonsordningene, mens danskene angivelig kjemper hardest mot lønnsreduksjonene.

Berlingske Tidende skrev lørdag at SAS bare har kreditt for å operere i to-tre måneder. Dette er langt fra EUs krav som sier at et selskap skal ha midler til å innfri sine forpliktelser tolv måneder framover. E24 melder at dette kan bety at luftfartstilsynene i de tre skandinaviske landene inndrar flylisensen til SAS og effektivt stanser all flyvirksomhet.

SAS-krisen vekker stor interesse i mange vestlige land. Store nyhetsbyråer, finansaviser og radio— og fjernsynsstasjoner følger de avgjørende forhandlingene.

Press

Danske politikere legger tungt press på partene under innspurten. Økonomi- og innenriksminister Margrethe Vestager sier det er nå eller aldri for flyselskapet.

— Det er ingen tvil om at SAS er i en svært vanskelig situasjon. Men jeg kan konstatere at det bare finnes én løsning, og den blir det nå forhandlet om. Det trengs mot og nøktern realisme. Dette er SAS' sjanse til å overleve, sier Vestager i en epost til nyhetsbyrået Ritzau.

For norske myndigheter utgjør kontakten med Svalbard et spesielt problem, siden det bare er SAS som betjener rutene til og fra øysamfunnet. Sysselmannen og Longyearbyen lokalstyre la fredag ut informasjon om en mulig vanskelig situasjon på grunn av situasjonen i SAS. Dersom flytransporttilbudet skulle bli berørt, vil Samferdselsdepartementet bidra til å begrense konsekvensene. Ambulansetransport bli ikke berørt, heter det i en melding.

Elisabeth Goffeng, leder i Norsk Kabinforening.
NTB SCanpix