• Fisketorget i Bergen er laget for å hente mest mulig penger ut av turister på kortest mulig tid. Det er dyrt og dårlig, sier markedsføringsekspert.

Trond Blindheim er utflyttet bergenser og dosent i markedsføring.

Han var selv på Fisketorget i går og er ikke det minste overrasket over at de som kommer dit reagerer.

— Det er mulig det er bedre enn for noen år siden, men disse idiotiske bodene med nips og juggel forsterker jo inntrykket av at dette er stedet du på en fargerik måte kan kaste bort pengene dine. Fisketorget i Bergen er landets største turistfelle, sier Trond Blindheim.

Markedsføringseksperten sammenligner med Markusplassen i Venezia.

— Intet autentisk igjen

— Alle de lokale vet at dersom du setter deg for ta en kaffe eller spise på Markusplassen betaler du tre ganger mer enn bare noen få steinkast utenfor plassen. Slik er det også med fisketorget. Det er ikke der bergenserne handler. De vet at de får bedre og billigere sjømat andre steder. Jeg kjøpte selv villlaks der i går. Den kostet 590 kroner kiloen. Det er jo til å få helt bakoversveis av, og dyrere enn andre steder.

- Hva kan Fisketorget gjøre for å rette på omdømmet?

— Jeg vet ikke helt. Det er jo ikke noe autentisk igjen. Før var det fiskere med dialekt fra strilelandet som opererte her, mens nå går det i svensk og amerikansk. Og slik er det også i andre europeiske byer. Der det fantes en slakter eller fiskebutikk, er det gjerne juggel og stas som tilbys. På den måten er ikke Fisketorget noe som er til for bergenserne, men et sted som er laget for å hente mest mulig penger ut av turistene på kortest mulig tid.

- Fisketorgsjefen går i rette med kritikerne og sier at de som ikke har stor nok lommebok må ikke gå på Torget?

Vi har aldri opplevd at kunder har klaget på Fisketorget

Reiselivsdirektør Ole Warberg

— Selv om du har stor lommebok tror jeg de fleste tenker at de ikke vil kaste bort pengene sine på det som fremstår som dyrt og dårlig. Og de kommer kanskje ikke igjen.

- Har aldri fått klager

Reiselivsdirektør Ole Warberg i Bergen mener det er feil at Fisketorget er en turistfelle.

— En turistfelle er, slik jeg har skjønt det, et sted der turister blir lokket og ikke får den opplevelsen de blir forespeilet. Vi har aldri opplevd at kunder har klaget på Fisketorget. Tallene viser at tilstrømningen øker, sier reiselivsdirektøren.

Han synes diskusjonen rundt prisnivå og kvalitet blir feil når utgangspunktet er de dyreste varene som sjøkreps og kongekrabbe.

— Det blir dyrt når man velger på øverste hylle. Det finnes mange varer som ikke koster det diskusjonen det siste døgnet har dreid seg om. Vi må også huske på at Fisketorget ikke er et vanlig serveringssted. Det er bare en liten del av forretningen til de som selger varer der.

- Skal det da bare være et sted for turister?

— Nei, det er et av målene at Fisketorget skal være et sted der lokalbefolkningen handler inn varer og går hjem og tilbereder dem. Tidligere har jo Torget egentlig eksistert bare om sommeren. Men Mathallen gjør at det holdes et godt tilbud hele året. Og dermed øker også andelen av lokale som handler.

- Men hvis de lokale oppfatter Fisketorget som dyrt?

— Igjen tror jeg dette handler om det dyreste som tilbys. Det finnes sjømat av alle slag. Og så er det jo slik at jo flere som besøker Fisketorget jo bedre balanse blir det mellom pris og etterspørsel.

- Unneland må gå av

Jarle Aabø, PR-rådgiver ogomdømmeekspert, mener torgsjef Bent Unneland bør ga av etter uttalelsene i dagens BT, som han mener har gjort uopprettelig skade.

— Det er noen av de mest arrogante uttalelser jeg har sett: Har du ikke feit nok lommebok, kan du dra til Bloksberg. Han tråkker på kundene sine, og det nytter ikke i servicebransjen. Skal Fisketorget ha rester igjen av det de kan kalle et godt omdømme, må Unneland rydde kontoret sitt, sier Aabø.

KRITISK: PR-rådgiver Jarle Aabø mener torgsjef Bent Unneland må gå av.
PRIVAT

Torgsjef Bent Unneland ønsker ikke å kommentere Aabøs uttalelser, men sier følgende om priskritikken:

— Det er ikke jeg som bestemmer prisnivået, det er det torghandlerne som gjør selv. De skal drive butikk, og det legger ikke jeg meg opp i. Jeg er opptatt av tre ting: kunnskap, opplevelser og kvalitet - og det er slik jeg markedsfører Fisketorget, sier Unneland.

BTs artikler om priskritikken har så langt fått over over 300 leserkommentarer, og Unneland sier han setter pris på engasjementet.

— Fisketorget har eksistert siden 1276, og jeg er utrolig stolt av at folk er engasjerte. Derfor er også Fisketorget en av de mest besøkte turistattraksjonene i Norge, sier han.

Hva mener du om prisnivået? Si din mening under!