• Etter å ha vært smakslobotomerte med tilsatt salt, fett, sukker og vann i maten gjennom tiår, er nordmenn på vei til å sette pris på skikkelige matvarer.

Det sier administrerende direktør Nina Sundqvist i stiftelsen Matmerk. Salget av såkalte matspesialiteter og lokalmat i norske dagligvarebutikker har vokst med 13 prosent det siste halvåret. Det er mer enn tre ganger salgsveksten generelt i dagligvarebransjen. Totalt ble det solgt matspesialiteter for 2,6 milliarder gjennom dagligvarehandelen.

— Det blåser en varm føn vind over landet når det gjelder matkunnskap og ønsket om å ta tilbake norsk matkultur og mattradisjon. Etter å ha vært smakslobotomert gjennom tiår med industrimat tilsatt kunststoffer, tar det tid å finne tilbake igjen til ekte varer med unike smaker. Men jeg tror folk har en økende stolthet over å kunne spise og lære om ren norsk mat, sier Nina Sundqvist.

Vestlandet sterkest

Når det gjelder omsetningen mellom landsdeler er det vestlendingene som handler mest lokal og spesiell mat per innbygger. Totalt ble det på Vestlandet solgt for 497 millioner kroner av slike varer i dagligvarehandelen i 2011. Det er en økning på hele 25 prosent i forhold til året før.

Matmerk-sjefen mener det reelle salget er enda høyere.

— Vi jobber med å få kartlagt hvor mye som selges totalt. Vi vet det selges langt mer enn i matvarebutikkene. Hotell - og restauranter er betydelige kjøpere av slike produkter. I tillegg selges det gjennom egne utsalg hos produsentene og på Bondens Marked. Dette salget jobber vi med å få pålitelige tall på, sier Nina Sundqvist.

Feilberegnet

Under Bergen Matfestival ble den økende interessen for lokale norske delikatesser bekreftet.

— Flere av de største produsentene som kjenner markedet godt, feilberegnet etterspørselen. De gikk tomme allerede på lørdag, og stod uten varer på søndag. Det blir fortalt at enkeltkunder kjøpte for 2000 kroner i pølser. Da er det klart produktet har falt i smak, forteller matattachè Gunnar Nagell-Dahl hos Fylkersmannen i Hordaland.

Konker ikke taco

Matmerk mener norske kokker har vært gode ambassadører for mattradisjoner og norsk smak. Og at folk flest på den måten lærer at god mat gjerne tar litt mer tid.

— Når folk skal kose seg på fredagen tror jeg de blir påvirket av de norske kokkene som fremhever norske råvarer. Og at kvalitetsmaten lages med tålmodighet, stort hjerte og nennsomme hender, sier Matmerk-sjefen.

- Så nå vil matspesialitetene konkurrere ut tacoen?

— Vi er ikke så opptatt av det. Men det er ingen motsetning mellom mattradisjoner og moderne matlaging. Jeg hørte akkurat om en som brukte knust klippfisk som krydder. Det høres ut som en spennende måte å bruke et av våre mest tradisjonelle produkter på moderne vis, sier Nina Sundqvist.