Det hevder danske Martin Lindstrøm, som ifølge det danske nettstedet business.dk har studert ulike kjenningsmelodiers påvirkning på menneskehjernen.

— Ringetongen fremkaller sterke negative assosiasjoner, skriver Lindstrøm i boken «Buoylogi», som utgis i Danmark i dag.

Ifølge det danske nettstedet er Lindstrøm en såkalt «merkevareguru». I boken har han undersøkt ulike merkers påvirkning på menneskehjernen, både i form av bilder og lyder - og en kombinasjonen av de to.

Ideen om å teste Nokias ringetone skal ha oppstått fordi forfatteren selv har et meget anstrengt forhold til den.

— Det å høre lyden undertrykte de entusiastiske følesene man fikk ved å se Nokias telefoner, skriver Lindstrøm, som sammenligner effekten av «Nokia Tune» med et nervesammenbrudd.

«Nokia Tune» er standard-ringetonen i alle mobiltelefoner fra det finske selskapet, og omtrent en av fem brukere velger å beholde den, skriver nettstedet.

Også kjenningsmelodier fra British Airways, Microsoft Windows og Bach-melodier ble testet, og testpersonene fikk også se bilder av produktet. Konklusjonen var entydig: Bilder kombinert med kjenningsmelodi ga positive assosiasjoner - unntatt for Nokia.

Nokias sjefer skal ha blitt sjokkerte over konklusjonene, men ringetonen er foreløpig ikke byttet ut.

Blir du stresset av Nokias ringetone? Diskuter saken her.

REUTERS/SCANPIX