Tre dager etter at stormen «Dagmar» raste inn over norskekysten, strømmer skademeldingene inn til norske forsikringsselskaper.

Så langt har forsikringsselskapene fått inn til sammen 2700 meldinger, men tallet er ventet å øke betraktelig. Onsdag formiddag hadde Tryg og Gjensidige fått meldinger om cirka 3000 skader.

I de hardest rammede områdene — Trøndelags-fylkene, Møre og Romsdal samt Sogn og Fjordane – er det fortsatt mange som ikke har telefonforbindelse.

- Det er sterk pågang på alle selskapene nå. Mange har ikke kommet gjennom på telefonen, og mange kommer ikke frem fordi veier er stengt, sier kommunikasjonssjef Tonje Westby i Finansnæringens fellesorganisasjon til Aftenposten.no.

- Mange tror at biler er omfattet

Samlet ligger 2011 an til å bli det dyreste året for naturskader siden 1995, med over en milliard kroner i utbetalinger. Til sammenligning var det i 2010 meldt naturskader for 180 millioner kroner. Egenandelen er 8000 kroner.

Men det totale omfanget av skader blir trolig langt høyere. Som naturskader regnes nemlig bare hus og løsøre i huset.

— Har du en båt som ligger på land, eller har fått bilen ødelagt, må man ha kaskoforsikring. Det holder ikke med delkasko på bilen, sier Westby.

- Mange tror at biler og campingvogner er omfattet av ordningen, men det stemmer ikke, sier hun.

Solid naturskadeforsikring

Alle brannforsikrede bygninger i Norge er omfattet av naturskadeordningen.Den forvaltes av Norsk Naturskadepool, på like vilkår for alle norske forsikringsselskaper. Les mer om ordningen her.

Fondene kan betale ut forsikringer på 12,5 milliarder kroner. Den største utbetalingen så langt, var nyttårsorkanen i 1992. Da ble det betalt ut 1,3 milliarder kroner.

I Hardanger og Sogn og Fjordane har flomvann forårsaket ras, og store områder er ødelagt. Naturskadeordningen dekker også skader på hager, inntil fem dekar.

Les også :

Mat som blir ødelagt i fryseboks på grunn av strømbrudd blir også dekket innenfor ordinære forsikringen.

Skal mye til for å avkorting

Norske hus og hager er dermed svært godt forsikret mot naturskader. Velter derimot båten eller campingvognen som står på tunet, nytter det ikke å bare skylde på naturkreftene.

— En campingvogn som objekt må være kaskoforsikret for at man må få den dekket. Så selv om man kan si at man ikke har skyld i hendelsen, må man ha den kaskoforsikringen. Dermed må man ha forsikret tingene sine. Folk flest gjør jo det, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann i Tryg forsikring.

Har man tegnet kasko på båten og bilen, kan man stort sett ta det med ro. Etter «Dagmar» trenger båteiere neppe å bekymre seg for om båten var fortøyd for orkan, eller om støttene på land var laget for å tåle de kraftige vindkastene.

- Man skal ha vist grov uaktsomhet for at avkortingsspøkelset skal komme etter en slik storm, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann i Tryg forsikring.

Betydelig antall skader

Gjensidige har registrert mange stormrelaterte båt- og bilskader.

— Vi har så langt registrert 150 båt og bilskader. 50 av disse er båtskader. Vi regner med at det tallet vil stige ytterligere. Det er snakk om et betydelig antall, sier informasjonssjef i Gjensidige skadeforsikring, Bjarne Aani Rysstad til Aftenposten.no.

Forsikringsselskapene jobber nå på spreng for å ta imot skademeldinger. Takstmenn har avbrutt ferien og ekstra personell er kalt inn for å ta imot henvendelser på telefon.

— Folk har lite spissfindige spørsmål, og er veldig løsningsorienterte. De lurer på konkrete ting, som når takstmannen dukker opp. Vi ser at det kommer ganske mange skademeldinger via nett, sier Rysstad.