— Da står du sikrere dersom noe skulle gå galt. Husk bare at du må kunne gjøre opp for deg når regningen kommer, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Han sier at de fra tid til annen får saker der folk opplever at det er reservert feil beløp, eller at det tar lang tid å få reservert beløp tilbake.

— Det er selvfølgelig problematisk for dem det gjelder, men i utgangspunktet har bankene lov til å reservere beløpet så lenge det sies fra om det på forhånd, sier Halsos.

Flere rettigheter

Denne informasjonen ligger gjerne i vilkårene for den enkelte tjenesten som man kjøper, og som man typisk blir bedt om å krysse av for at man har lest og godkjent før bestillingen blir effektuert.

Bestiller man på telefon, er det vanlig at dette blir opplyst, ifølge Halsos.

Hensikten er selvsagt å sikre at vi ikke først bestiller i vilden sky, og så bruker opp alle pengene våre før regningene skal betales.

— Vårt råd er at forbrukerne skaffer seg to kort. Det vanlige debetkortet, der pengene trekkes rett fra kontoen, bør ikke brukes til å bestille reiser og hotellopphold med mindre man har veldig god likviditet. I stedet bør man bruke et kredittkort. Da risikerer man ikke å bli stående uten penger på kontoen, dersom det skulle oppstå krøll av noe slag, sier Halsos.

En annen fordel med kredittkort er at det gir økte forbrukerrettigheter.

Får du ikke den varen eller tjenesten du har bestilt, og du har betalt med kredittkort, kan du klage til banken etter at du har møtt veggen hos flyselskapet, hotellet eller turoperatøren. Det kan du i utgangspunktet ikke gjøre dersom du har betalt med vanlig debetkort.

Ukjent omfang

Forbrukerrådet fører ingen egen statistikk over hvor mange som henvender seg til dem fordi de opplever problemer med at penger blir holdt tilbake på kontoene deres. Heller ikke Visa Europe i Norge, eller Bankenes Betalingssentral, har noen slik oversikt.

På kundeservice hos Bankenes Betalingssentral får vi opplyst at det av og til hender at kunder får feilmelding når de foretar en bestilling, og dermed gjør hele operasjonen på nytt.

Hvis da banken ikke får den samme feilmeldingen som kunden, vil samme beløp kunne bli reservert to ganger.

BRUK KREDITT: Ved å betale reisene med kredittkort får du flere forbrukerrettigheter.
SCANPIX