Tre studentene på Norges Handelshøyskole (NHH) skulle leie en varebil i en måned til en forretningsturne i Sør-Norge. De tre inngikk leiekontrakt med «Rent-A-Wreck», et selskap som har spesialisert seg på utleie av biler som har kjørt en stund.

Sjokkmelding

— Vi hadde kontrakt på en måneds kjøring og 3000 km. Rent-A-Wreck ble valgt fordi de var billigst, sier Preben Hafsaas.

Studentene, som driver studenbedriften «Studentkortet», skulle innom en rekke studiesteder i Sør-Norge. De var kommet til turneens siste mellomlanding i Trondheim, da dynamoen røk.

— Leier du en bil av denne typen for en så lang periode som vi gjorde, er dette noe du må regne med, sier Hafsaas.

Etter kontakt med utleiefirmaet, ble bilen sendt på verksted i Trondheim. Det var der sjokkmeldingen kom:

«Forstillingsdeler var fullstendig utslitt, og ville medført kjøreforbud om vi hadde oppdaget dette under en EU-kontroll», heter det i den skriftlige tilbakemeldingen fra verkstedet.

Har ikke peiling

— Vi merket ikke noe spesielt med bilen utover at den var litt rar å kjøre, men regnet med at det skyldtes at det var en gammel bil, sier Hafsaas. Han vedgår at han ikke kan stort om biler.

— Uansett forventet vi å leie en bil som var i forskriftsmessig stand. Denne bilen var direkte farlig å kjøre. Hadde forstillingen røket under kjøring, kunne det skjedd en alvorlig ulykke, sier han.

Verkstedet oppdaget feilen under prøvekjøring etter å ha satt inn en ny dynamo.

— De skjønte med en gang at noe var galt.

Tilbake til Bergen ble dette tatt opp med utleier. Der møtte de i følge Hafsaas ingen forståelse.

Ingen grunn til klaging

— Han sa vi burde være fornøyd med at vi hadde kunnet kjøre rundt i landet uten å kjøre av veien. Dere har fått det dere har betalt for, skal utleier ha uttalt.

Daglig leder i Rent-A-Wreck Bergen, Tore Jetmundsen, stiller seg helt uforstående til klagen fra studentene.

— De har leid en bil i en hel måned, og har kjørt 5000 kilometer den måneden. Hvis bilen var farlig, skulle de ha kommet med den, så kunne vi ha reparert den. Det sa de først da de leverte den.

- Var den farlig å kjøre?

— Neida.

- Men forstillingen var slitt, og kunne ha røket. Er det slike biler dere leier ut?

— Vi har alle våre biler inne til kontroll. De blir godkjent av en uavhengig institusjon. Vi kan ikke gjøre noe mer, er det noe galt med bilene, reparerer vi dem.

- Forstår du at studentene ble bekymret da de oppdaget at forstillingen var slitt?

— Ja, men de har fått gjort det de skulle og bilen har gått. At en bil slites, er ganske normalt. Det er en maskin. Hadde de gitt beskjed underveis, skulle vi ha reparert det med en gang, sier han.

VILLE FÅTT KJØREFORBUD: I denne bekreftelsen fra mekanikeren står det at bilen ville fått kjøreforbud om den hadde vært på EU-kontroll.