I dag ble det kjent at Norwegian skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus, til en samlet pris på 127 milliarder kroner.

Det betyr at det blir mer enn en tredobling av antall Norwegian-fly, sammenlignet med dagens flåte på 62 fly.

Christensen påpeker at Norwegian med denne kontrakten begynner å nærme seg de helt store lavprisselskapene. Til sammenligning har Ryan Air 275 fly og EasyJet 200. — Så dette er helt klart et signal fra Norwegian-sjef Bjørn Kjos om at han tenker å ekspandere og spille med de virkelig store. Dette er en meget stor satsing, sier Christensen, som er sjef i selskapet Travelbroker Nordic.

Hopper på børsen

Hans Erik Jacobsen, analytiker i Swedbank First Securities, er enig.

— Vi ser positivt på dette. En slik ordre gjør at Norwegian er sikre på å få byttet ut eksisterende flyflåte, og det setter dem i stand til å bli blant de ledende aktørene i europeisk luftfart, sier han.

Bestillingen tas også godt i mot i aksjemarkedet. Norwegian-aksjen har etter cirka 15 minutters handel steget mer enn 10 prosent på Oslo Børs, selv om hovedindeksen bare har steget 0,6 prosent.

Aksjen, hvor Norwegian-sjef Bjørn Kjos eier drøyt 20 prosent, er imidlertid fortsatt cirka 44 prosent under toppnoteringen på 132 kroner fra ifjor.

Risiko i langdistanse

— Vil Norwegian lykkes med satsingen?

— Jeg håper de vil lykkes. Så langt har alt Norwegian har gjort blitt en suksess. Men jeg er betenkt ved et forhold, nemlig satsingen på langdistansefly til destinasjoner som Bangkok og New York. Dette er meget kostnadskrevende, og kan medføre store tap hvis det ikke lykkes, sier danske Christensen, som påpeker at forretningskonseptet til Kjos har virket veldig godt i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

- Det er avgjørende at også langdistanseflyvningene lykkes, sier han.

Selv om det ruller ut omtrent ett nytt 737-fly hver dag fra Boeings fabrikk i Renton nordvest i USA, vil Norwegians gigantbestilling foregå i lang tid fremover.

— Dette skal leveres over mange, mange år. I tillegg har de fleksibilitet til å selge fly og leie ut fly ved behov, sier analytiker Jacobsen.

- Hva betyr det at ordrene er så store som de er?

— Det er helt åpenbart at Norwegian vil kunne bli en betydelig større aktør med denne bestillingen. Vi ser for oss at den europeiske flybransjen i fremtiden vil bestå av færre, men større aktører, og med så stor flåte, vil de kunne bli en av de store, sier han.

- Hva betyr størrelsen, rent kostnadsmessig?

— Det ene er at med en stor flåte får man ned enhetskostnadene, og det er det som teller for et flyselskap. Det andre er at man får lavere kostnader pr fly ved å kjøpe så mange samtidig.

Overrasket over Airbus

Christensen stusser imidlertid over at Norwegian har valgt å bestille fly både fra amerikanske Boeing og europeiske Airbus.

-Ja, det er litt overraskende at de ikke har valgt å kun fortsette med Boeing. Normalt gir det jo billigere vedlikehold og sertifisering å holde seg til en flyprodusent. På den andre siden har man sterkere forhandlingskort når man har to leverandører som man kan spille ut mot hverandre. Det kan bli billigere i den andre enden.

Jacobsen i Swedbank First Securities tror fordelen med to flyfabrikkanter er større enn ulempen.

— Det er ikke noe problem. Det er bare å lære opp pilotene, det. Vi tror det er lurt å spille de to store flyprodusentene opp mot hverandre på denne måten, sier han.

Christensen mener avtalen også illustrerer det enorme behovet for løpende å senke behovet for å senke omkostningene.

-Man er nødt til å kikke på flyflåter som er ennå billigere i drift enn dem man har. Slik flyttes presset på flyprodusentene som stadig må komme opp med fly med lavere driftsomkostninger, ikke minst på drivstoff. Slik sett har Norwegian vært flinke til å bestille fly i rett tid - i motsetning til SAS som har en aldrende flyflåte som er dyrere å operere.

Fornøyd Kjos

— Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en milepæl i selskapets tiårige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian ifølge NTB.

Han legger til at elskapet føler seg komfortabel med finansieringen fremover.

- Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover, og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene, sier Kjos.

Ole K. Christensen