• Hele området får karakter av at her bor fattigfolket. Det bor masse ressursmennesker på Laksevåg, sier Bjarne Einar Lihaug.

Han er en av beboerne på Laksevåg som reagerer sterkt på at Safari ved det lokale senteret skal erstattes med en Kiwi-butikk.

— Det betyr at det er Norgesgruppen setter standarden for hva vi skal ha på middagsbordet, forteller han.

— Hva skal vi med Kiwi? spør Lihaug

Reagerer på begrunnelsen

BT skrev onsdag at det er en analyse av butikkmiksen og befolkningsgrunnlaget i området som gjør at Norgesgruppen har valgt å gjøre om Safari-butikkene på Fjøsanger, Laksevåg og Olsvik til Kiwi-butikker.

Det er spesielt denne begrunnelsen Lihaug reagerer på. Han mener beboerne stigmatiseres.

— Norgesgruppen kyniske fokus på befolkningsgrunnlag og liten kjøpekraft på Laksevåg er med og forsterker denne utviklingen, forteller han.

— Det som bekymrer meg er at de tillater seg å bestemme hva som er godt nok for oss. Vi er tross alt kundene, sier Lihaug.

Det var på Laksevåg Safari åpnet sin første butikk i 1971.

Samfunnsansvar

Dagligvarerapporten 2012 viste at Norgesgruppen nådde 37,4 prosent av dagligvaremarkedet i 2011. Lihaug mener det betyr at gruppen har et samfunnsansvar.

— Norgesgruppen har et ansvar for ikke å stigmatisere strukturene som ligger i området, sier han.

Regiondirektør i Norgesgruppen, Edvin Nilsson, forteller at det ikke handler om å plassere folk i kategorier.

— Det er å snu saken på hodet, for vi stigmatiserer ikke noen. Det er ikke noe galt med folk som handler på lavpris, tvert imot, sier Nilsson.

Lihaug mener begrunnelsen ikke holder.

— Det kan de jo si, men de stigmatiserer det mangfoldet som er her, forteller Lihaug.

Pris er ikke viktigst

— En moderne og oppgradert ferskvarebutikk krever en høy omsetning for å forsvare driften og investeringen. På Laksevåg er den ikke tilstrekkelig nå, sier regiondirektøren.

Til sammenligning forteller han at omsetningen på lavprisbutikker i området er høy. Nå vil kjeden heller satse på lavpris, men ifølge Nilsson er gruppen godt representert med mange supermarkeder i Bergensområdet.

KRITISK: - Hva skal vi med Kiwi? spør Bjarne Einar Lihaug.
ØRJAN DEISZ

En ny Kiwi-butikk vil konkurrere med Rema 1000 som allerede ligger på senteret. Nilsson mener konkurransen mellom de to lavprisbutikkene vil komme kundene til gode.

— Konkurranse er ikke uheldig for noen, sier han.

Lihaug synes ikke lavere priser er noe godt plaster på såret.

— Poenget er ikke å få det billigst mulig. Det kan jo tenkes at vi ønsker oss sunn, god og fersk mat, sier Lihaug.

Kommer ikke til å snu

Lihaug oppfordrer Norgesgruppen til å tenke nytt og heller åpne en Meny-butikk.

Regionsdirektøren synes det er positivt at det er så stort engasjement om saken, men det er ikke nok til at Norgesgruppen vil snu i saken.

— Nei, vi har gjort så grundige vurderinger at det kan vi ikke gjøre.

Flere Laksevåg-beboere BT har vært i kontakt med mener det er synd at Safari forsvinner. Harald Gammelsæter er en av dem.

— Det er et forferdelig tap. Vi har gledet oss over Safari helt siden butikken åpnet her. Det er jo fult av frysediskbutikker på hvert hjørne, sier Gammelsæter.

Han tror, som Lihaug, at det er rikelig med innbyggere på Laksevåg som heller er opptatt av ferskvarekvalitet enn pris.

- Hva kommer du til å gjøre når Safari-butikken legges ned?

— Det vet jeg ikke. Det er overkommelig å komme seg til Loddefjord, men jeg vil neppe bli noen flittig kunde hos Kiwi.