5. mars i år bestilte en ung kvinne en Iphone og et Nikon kamra hos Mpx.no. Telefonen kostet 6929 kroner, mens kameraet var nesten 2000 kroner dyrere.

Samme dag som bestillingen ble gjort, meldte hun fra til Gjensidige at telefon og kamera var stjålet en uke før.

Fattet mistanke

— Den unge kvinnen opplyste at noen skulle ha stjålet vesken hennes på bussen. Hun oppga at vesken inneholdt en iPhone 5 og et Nikon kamera. Hun sendte inn to kvitteringer som dokumentasjon på kravet for de to gjenstandene. Da vi begynte å undersøke, fant vi ut at varene aldri var kjøpt, sier fagansvarlig Eivind Sverdrup i Gjensidige.

— To ordrebekreftelser ble redigert og påført ny ordredato som skulle passe med henne historie, legger han til.

«Kvitteringene» som ble sendt inn viste at kameraet skulle ha blitt bestilt 10.desember 2013. Ifølge papirene var telefonen bestilt 5. januar 2014. — Vi kontaktet Mpx da vi fattet mistanke om at noe var galt. Hva vi stusset på, er jeg nå usikker på. Men hun meldte kravet til to selskap. Det kan ha vært det som fikk oss til å reagere. Vi har et fellessystem med alle forsikringsselskaper i Norge som vi bruker når skademeldinger kommer til oss, sier Sverdrup.

Klaget på avslaget

— Hos sikkerhetsavdelingen til Mpx fikk vi opplyst at varene var bestilt og sendt til postkontoret der kvinnen kunne hente dem. Det ble aldri gjort, slik at varene ble returnert til selskapet, men hun satt altså på ordrebekreftelser som ble brukt som kvittering mot oss. Vi avviste hennes krav, sier Sverdrup.

- Hva gjorde hun så?

— Klaget på avslaget.

- Hva tenker du om det?

— Nei, hva skal man si? Nå er hun politianmeldt, svarer Sverdrup.

- Urovekkende

Gjensidige har nylig gjennomført en landsomfattende spørreundersøkelse om forsikringssvindel. Av den fremgår det at kun 45 prosent av dem mellom 15 og 24 år synes det er svindel å plusse på litt ekstra når det skal sendes inn krav til forsikringsselskapet.

— Det er bekymringsfullt og sier noe om unges holdning til det fellesskapet som forsikring faktisk er, sier Ole Hermansen, leder for utredningsavdelingen i Gjensidige.

- Hva gjør dere med det?

— Vi arbeider aktivt med opplysningsarbeid. Vi er til stede i ungdomsskolen og på videregående. Dessuten bruker vi mediene aktivt. Jeg håper vi kan få til samarbeid med andre selskaper, for holdningene som fremgår i undersøkelsen, er urovekkende.

Hermansen tror holdningene blant de unge endres etter hvert som de blir eldre.

— Jeg håper i hvert fall det. Konsekvensene er store. Forsøker man å svindle til seg penger man ikke har krav på, risikerer man at hele kravet avvises. Er det svindel, kan man bli politianmeldt. Det kan igjen bety at man blir dømt til straff, noe som også kan medføre at man blir diskvalifisert for arbeid for eksempel i finansnæringen, sier Hermansen.

- Liker ikke utviklingen

Forsikringsselskapene registrerer at unge i dag har flere verdifulle gjenstander enn tidligere.

— Telefoner, datamaskiner, Ipad og så videre. Kan hende er det et press på dem om at man må ha siste modell, noe som kan resultere i at man synes det er greit å svindle for å få dette til.

Ifølge Hermansen deltok rundt 4000 personer i undersøkelsen. Den viser at 8 av 10 tror påplussing av krav til forsikringsselskap forekommer, mens 3 av 10 tror påplussing av krav til forsikringsselskap forekommer ofte.

— Vi har kjørt denne undersøkelsen i en årrekke. Vi liker ikke utviklingen og ser også en tendens til at de eldre synes svindel er greit.

Tips om forsikringsssaker? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post