— Norwegian har på en imponerende måte fått til en rask vekst i det europeiske markedet. En helt annen utfordring er det imidlertid å lykkes med langruter til USA og Asia. Det er en enorm risiko og kostnad forbundet med en slik satsing. Går det dårlig, vil det raskt kunne ødelegge det positive image Kjos har skapt rundt Norwegian som et pålitelig selskap som lykkes med alt de gjør. Det er et høyt spill av Kjos, mener den danske analytikeren Ole Kirchert Christensen i analyseselskapet Travelbroker.

Han får støtte av sin norske kollega, Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans. Han peker på at Kjos går i gang med en satsing som ingen andre har fått til:

Alle har feilet

- Norwegian er et offensivt selskap som i tiden fremover satser stort. At de nå satser på langdistanse er spennende, men de prøver på noe ingen andre før dem har fått til.

Flyselskaper som lavpriskjempen Air Asia, Oasis Hong Kong Airline og MaxJet er alle eksempler på lavprisselskaper som forsøkte seg på langdistanseruter. De feilet alle sammen.

Lemmechen Gjul anslår at Norwegian sitt langdistansesatsing vil koste selskapet nærmere to milliarder kroner i nye fly over de neste årene, og 300 millioner i leasingkostnader i året når alle flyene er levert.

- Samtidig skal de fly nordmenn til New York for tusenlappen.

Skyhøy risiko

Langdistanseoperasjonene skal organiseres i et eget selskap som har fått navnet Norwegian Long Haul.

- Kjos er helt avhengig av å fylle flyene sine begge veier. De må få amerikanerne og asiatene til å velge dem når de skal til Europa. Samtidig må de tiltrekke seg forretningsfolk, og det har tradisjonelt ikke vært deres største kundegruppe, sier han.

Flyanalytikeren i Fondsfinans mener langdistansesatsingen innebærer høy finansiell risiko. Samtidig mener han selskapet har alle forutsetninger for å lykkes, spesielt på grunn av kostnadseffektiv drift.

- Det er modig gjort av Norwegian å prøve seg på langruter, konkluderer han.

Hundrevis rammes

Ole Kirchert Christensen advarer mot at langdistanseflyvninger ikke bare er svært kostbare operasjoner. De krever også at Norwegian er i stand til å administrere en komplisert logistikk som Europas store nettverksselskaper som Lufthansa, British Airways og KLM har brukt flere tiår på å få til:

- Norwegian skal starte neste år med to fly som angivelig skal inn i rute til New York og Bangkok. Tenk deg da den situasjonen at ett av disse får teknisk feil og må tas ut av trafikk. Da blir 300 mennesker rammet på hver eneste avgang som må kanselleres, og disse skal ha hotell og forpleining i New York eller Asia mens de venter på å bli fraktet hjem. Her snakker vi om enorme kostnader. Omdømmet vil også raskt få seg en knekk hvis det viser seg at Norwegian ikke er i stand til å hjelpe folk hjem på en anstendig måte, mener den danske analytikeren.

Sårbar

Han mener Bjørn Kjos tar den største sjansen med Norwegian siden selskapet ble startet for 10 år tilbake, og mener Norwegian er langt mer sårbar enn for eksempel konkurrenten SAS når det gjelder den kompliserte langrutetrafikken:

- SAS har et stort nettverk som kan hjelpe dem i en akutt situasjon. Blir et fly stående med tekniske problemer i New York kan de alltids sende passasjerene hjem med samarbeidsapertnerne Lufthansa, Swiss eller United. Den muligheten har ikke Norwegian, de tilhører ingen allianse. SAS hadde i forrige uke små tekniske problemer med to av sine 11 langdistansefly, noe som gjorde at hele 12 avganger måtte kanselleres og tusenvis av passasjerer måtte skaffes transport med andre selskaper. Selv små problemer kan skape enorme utfordringer, mener Kirchert Christensen.

Norwegian har sett på andres feil

Flyanalytikere omtaler Norwegian som modige når de satser på lange flyvninger fra Europa til Asia og USA. Selv synes de ikke at de tar spesielt mye risiko.

Nowegian har sett på andres feil når de har konstruert sitt prosjekt.

- Det handler om å forstå risikoen, og å posisjonere seg på riktig måte, forteller finansdirektør i Norwegian, Frode Foss.

I fire år har selskapet gjort sine beregninger, sett på alternative ruter og flytyper og finslipt kalkylene. Våren 2013 er premièren.

Finansdirektør Foss virker ikke nevneverdig bekymret.

- Jeg vil ikke si det er spesielt risikabelt. Det er usannsynlig at oppstarten vil slå feil, sier han.

- Det er få lavprisselskaper som har prøvd på dette før dere. De som har forsøkt har feilet. Hva skal Norwegian gjøre annerledes?

- Vi bruker en flytype som er helt ny, og som er svært kostnadseffektiv. Vi har sett på hva andre ar gjort før oss, og vi forstår hvorfor de ikke fikk til det vi skal klare. Vi har andre forutsetninger for å lykkes.

Foss mener det ligger i Norwegian sin kultur å utforske nye ruter og markeder, men at det hele bunner i fornuftige og robuste beslutninger.

Mye av det norske flyeventyrets finansielle fremtid ligger i hendene på utviklingen i dollarkursen. Norwegian har avtalt flykjøpene i amerikanske dollar, og en svak krone kan bety røde tall for selskapet.

- Skulle kronen bli for svak vil vi vurdere å gå inn i terminmarkedet for å sikre oss mot ytterlige tap. Valutarisiko vil ikke komme til å stoppe våre planer, avslutter finansdirektøren.

espen.bolhaug@aftenposten.no

kem@aftenposten.no