— Det begynte som et personlig prosjekt jeg gjorde for moro skyld. Jeg ante ikke at det skulle få så mye oppmerksomhet, sier kunstneren Victor Hertz til Aftenposten.no.

Se et utvalg av Hertz' reklame-vrier i bildeserien øverst i artikkelen.

Ærligere budskap

Hertz har tatt for seg noen av verdens mest kjente logoer og endret dem slik at de formidler et ærligere budskap. Prosjektet kaller han «Honest logos».

Dunkin Dounuts
viktorhertz.com

Blant merkene som får gjennomgå er blant annet ølmerker, fastfood-kjeder og teknologiprodusenter.Logo-omskrivingen har fått oppmerksomhet i flere magasiner verden over. Blant annet Reader's Digest i USA og Wired i Italia.

— Jeg forsøkte å ha litt mer tanke bak enn bare å lage en morsom vri på en logo, sier Hertz.

Absolut vomit

Absolut vodka
Viktor Hertz

Hertz har bare fått en henvendelse fra selskapene han harsellerer med og den var fra Absolut Vodka. — Jeg ble kontaktet av deres advokat som ville at jeg skulle fjerne logoen jeg hadde laget der det sto Absolut vomit, sier han.

Hertz fjernet den fra nettsiden sin og siden det har han ikke hørt noe. Men logoen finnes fortsatt der ute på utallige andre nettsider.

— Det er jo smigrende at de har sett på det jeg har laget, men det er litt ekkelt også, legger han til.

Hertz er overrasket over at det så langt ikke har kommet flere slike reaksjoner.

— Jeg får vente å se om det kommer flere, sier han.