Da daglig leder Sigve Fjeldtvedt i stiftelsen Kolibri-Children At Risk Foundation åpnet posten i begynnelsen av desember fant han en ferdig utfylt giroblankett på nesten 5000 kroner.

Avsender var katalogselskapet Half N Half Media AS og tjenesten stiftelsen skulle betale for, var en oppføring i bedriftskatalogen DinOpplysning.no.

Selskapet hadde Fjeldtvedt aldri hørt om før.

— Jeg lurte veldig på hva dette var for noe. Jeg har aldri hatt kontakt med dem og ingen informasjon var lagt ved giroen, forteller Fjeldtvedt,

- Elendig markedsføring

Da han så nærmere på blanketten, oppdaget han at selskapet hadde skrevet «registreringsfrist» i feltet med betalingsfristen.

— Jeg skjønte etter hvert at det ikke var en regning likevel, og dersom jeg ikke betalte, hadde jeg ingen avtale med dem, fortsetter han.

Han mener Half N Half Media AS opptrer uetisk.

— Å sende en blankett uten å legge ved informasjon, er elendig markedsføring. Jeg skjønner ikke at noen vil bruke energien sin på drive forretningen slik på kanten til det uetiske, fortsetter han.

- Forsøk på lureri

Også kunsthandler Aicha Bouhlou fikk samme brev for noen dager siden. Hun var også i stuss, før hun skjønte at det ikke var en regning.

Hun er ikke tvil om at giroene er et forsøk på lureri.

— Jeg tror Half N Half Media satser på at folk ikke har helt oversikt over hvilke regninger selskapet får inn, og antar dette er en tjeneste de allerede har bestilt. Jeg kan godt skjønne at folk går på det, særlig nå i julestria. Dette er forsøk på lureri, sier Bouhlou i Galleri Bouholu.

Ikke straffbart

Advokat Arne Christie i Bedriftsforbundet gir råd til mindre bedrifter i juridiske spørsmål. Han forteller at de får mange henvendelser fra medlemmene om firmaet.

— Det dukker opp jevnlig katalogselskaper med ulike salgsvrier. Vi får stadige tilbakemeldinger om at medlemmene våre oppfatter Half N Half Media salgsfremstøt som forsøk på svindel og lureri, sier han.

Han understreker at bedriften ikke gjør noe straffbart ved å sende ut slike blanketter.

— Men når et selskap får en mengde tilbakemeldinger om at folk misforstår og tror det er en faktura, burde selskapet endre måten de markedsfører seg. Om de da ikke gjør noe, blir det et spørsmål om selskapet driver i strid med markedsføringsloven, fortsetter Christie.

Tar sterkt avstand

Half N Half Media tar sterk avstand fra Children at Risk Foundation og Galleri Bouhlou sin kritikk, og har en helt annen oppfatning.

— Vi sender ut en helt lovlig kampanjeog konstaterer at bedriftene ved gjennomlesning oppfattet dette som det tilbudet det er, skriver daglig leder Thomas Hellesnes i en e-post.

I e-posten forklarer følgende måte for å skaffe nye kunder:

— Vi har tatt avstand fra telefonsalg, og kontakter potensielle kunder kun ved å sende dem et kampanjetilbud utformet på en giroblankett, skriver han.

- De fleste er positive

Hellenes skriver at tilbakemeldingene de får er ulike.

— Men de aller fleste er positive til at vi markedsfører oss på denne måten, og ikke ringer å forstyrre dem i en alleredehektisk hverdag, fortsetter han.

Ifølge Hellenes ble Half N Half Media stiftet i november i fjor, og har pr. dags dato to heltidsansatte. Selskapet holder til i Oslo.

Si din mening i kommentarfeltet under!

FORKLEDD BLANKETT: - De så ut som vi allerede hadde inngått en avtale om å kjøpe annonsen. Dette er en elendig markedsføring, sier Sigve Fjeldtvedt. Han mener katalogselskapet Half N Half Media opptrer uetisk etter han fikk tilsendt en giro han mener ser ut som en regning.
RUNE MEYER BERENTSEN
regning.jpg