Flere interessenter har meldt seg etter at det mandag denne uken ble kjent at SAS ønsker å selge datterselskapet Widerøe som del av en større sparepakke. SAS-ledelsen og fagforeningene sitter nå i intense forhandlinger om spareplanene frem til en avklaring må foreligge søndag.

Igår meldte også flyarving Per G. Braathen sin interesse for å kjøpe Widerøe.

Han har etter salget av familiens flyselskap Braathens til SAS i 2002 drevet selskapene Malmö Aviation og Sverigeflyg. Braathen bekrefter at de er i dialog med SAS, men at det vil ta tid før en avklaring kan komme.

— Det er ikke snakk om uker, det kan jeg si. Dette er en veldig komplisert prosess. Widerøe er veldig infiltrert i SAS og det er dermed ingen enkel transaksjon om man skal gjøre den, sier Braathen til Aftenposten.

- Jeg har vært fair som eier

Ekstrem forsiktighet på kostnadssiden er oppskriften på å tjene penger i dagens flymarked, ifølge Braathen.

— De 11 årene jeg har eid Malmö Aviation har prisene falt 10 prosent og samtidig har alle andre kostnader økt. Flybransjen i dag handler om å være ekstremt forsiktig på kostnadssiden, sier Braathen.

- Betyr det at de ansatte i Widerøe må forberede seg på lønnskutt og en tøffere økonomisk hverdag om du kjøper selskapet? - Mange av de samme problemene som finnes i SAS finnes også i Widerøe. Jeg har vært fair som eier, jeg er ikke urimelig, men tydelig på hvilket kostnadsnivå vi må ligge på, sier Braathen.

Widerøe i Sverige

Han beskriver virksomheten i Sverige som i prinsippet et Widerøe i Sverige.

— Vi tror at den kompetanse og erfaring vi har er et veldig godt utgangspunkt for å drive Widerøe i Norge, sier Braathen.

I Sverige flyr de en ren konkurransebasert virksomhet, uten statsfinansierte ruter. Braathen beskriver det både som et pluss og et minus at Widerøe har en stor andel av inntektene sine fra statsfinansierte ruter.

— Det er et vesentlig større ansvar når man har den type linjer for det er livsviktig for det området. Samtidig har man da en sikerere inntektskilde. Det er både pluss og minus med det, sier Braathens.

Han har et langsiktig perspektiv på sitt eierskap og vil ha det samme om Widerøe ble en del av porteføljen.

— Widerøe er ikke et selskap man kjøper for å ekspandere kraftig. Widerøe er er selskap man må drive langsiktig og industrielt, sier Braathen.

Har finansiering klar

- Hvordan skal dere finansere et eventuelt oppkjøp? - Vi har likviditet til å kunne klare det hvis vi vil, men det må være en villig kjøper og selger, til rett pris. Det er for tidlig å kommentere beløp for vi vet ikke engang hvor mye vi eventuelt skal betale, sier Braathen.

- Hvordan vil det være å gjøre et eventult comeback i norsk flybransje tolv år siden sist? - Hadde jeg hatt nostalgi som en førende ledetråd hadde jeg ikke vært i forretninger nå, sier Braathen.