Mobilgründer Idar Vollvik og selskapet hans Ludo Mobil har de siste ukene vært i en feide med teleleverandøren Ventelo, som begjærte Ludo konkurs.

Fredag bekrefter både Vollvik og Ventelo at Ludo Mobil har betalt.

— Vi har betalt åtte millioner kroner, sier Vollvik.

Hemmelige hjelpere

Ifølge mobilgründeren er det en komplisert avtale som ble inngått med Ventelo for å få konkursbegjæringen ut av verden.

— Det er en smørje. Noe av det vi betaler nå er kostnader og vareforbruk frem i tid. Noe er konvertibelt lån.

- Hvor fikk du pengene fra?

— Noe er fra selskapet og noe er fra aksjonærene, sier Vollvik.

Han vil for øyeblikket ikke si noe om hvem som har puttet inn penger.

- Men bladde du selv opp?

— Ja, faktisk. Men det er veldig lite. Jeg har ikke så mye penger....

Tar i mot nye kunder

Ventelo bekrefter oppgjøret i en pressemelding:

"Vi kan nå bekrefte at NOK 1 million kroner i kompensasjon og den avtalte forskuddsbetalingen er kommet inn. Dette betyr at vi fortsetter våre leveranser til Ludo og dermed åpner for registrering av nye kunder."

Men overføringen som nå er kommet er kun første del av oppgjøret. Ventelo skriver videre:

"Innen 16. februar gis Ludo Mobil anledning til å kjøpe ut Ventelos fordringsmasse på cirka NOK 38 millioner kroner for NOK 20 millioner kroner. Gitt innbetaling innen fristen vil Ventelo trekke sin konkursbegjæring mot Ludo Mobil, Ludo Group, Vollvik Invest og Tantor65."

- Alltid utfordringer for gründere

Striden med Ventelo var fjerde gang Vollvik eller hans selskaper ble konkursbegjært siden 2009. Den bergenske trønderen har en egen vane til å lande på beina.

— For en gründer er det alltid utfordringer og ting å tenke på, men i denne saken synes jeg vi fikk urettmessig mye å tenke på. Nå har vi normalisert kundeforholdet og gir full gass videre, sier Vollvik.

Fokuset fremover vil ifølge Vollvik være på utviklingen av hele Ludo-imperiet, som i tillegg til mobiltelefoni også inkluderer klessalg og en nettbutikk.