— Etter tre år i Tide ble du sist måned konsernsjef for hele selskapet. Hvorfor gikk du så raskt til topps?

- Når du får interne opprykk, er det jo fordi muligheter åpner seg og du har vist deg dyktig nok til å være det beste valget styret kan ta. Jeg har ledet busselskapet gjennom en endringsprosess og dokumentert mitt lederskap gjennom prestasjonene der.

— Hvilken bakgrunn har du?

- Jeg kommer fra matbransjen og tok på slutten av 1990-tallet NHH-utdannelse samtidig som jeg var butikksjef i en Rimi-butikk på Askøy. Deretter begynte jeg på Vinmonopolet, hvor jeg var ansvarlig for 21 butikker fra Bergen til Egersund. Dette var en utrolig spennende tid, hvor butikkene skulle gå fra disk til selvbetjening. For mange ansatte var det en stor kulturendringsprosess.

— Etter Vinmonopolet jobbet du noen år som sjef i Safari-gruppen, før du gikk til Tide. Hva var årsaken til at du byttet til transportnæringen?

- Jeg gjorde meg noen grundige tanker før jeg tok jobben i Tide. Men jeg ville dokumentere at jeg var en god leder - ikke bare en som kunne sitt fag. Det føler jeg at jeg har fått svar på. God ledelse er i mange sammenhenger universelt i forhold til bransje.

— Den forrige sjefen kom fra bank til buss, mens du kom fra matbransjen. Kan ledere med alle typer bakgrunn lede et transportselskap?

- Du må ha mye energi. For meg handler ledelse om mennesker, men også om tall. Bare i Bergen har vi 4600 avganger daglig, og alle må klaffe. Ryker vi på én av avgangene hvor vi har kontrakt med Skyss, kan vi få 50.000 kroner i gebyr. Derfor må ledere i Tide ha et stort detaljfokus, inklusive meg selv som toppleder.

— Hva annet kjennetegner bussbransjen?

- Vi er ekstremt arbeidsintensive. 55 prosent av inntektene våre går tilbake til lønn. I Norge har vi 1950 ansatte. 17 prosent av disse er utenlandske og vi har om lag 35 ulike nasjonaliteter. Skal vi lykkes godt, må de som kommer ha gode språkkunnskaper. Det er kjekt å se at våre utenlandske medarbeidere ikke bare er sjåfører, men også er blitt teamledere og trafikkledere. Mange av dem er også initiativtakere til sosiale tiltak.

— Hvordan har anbudsutsettingen påvirket bussnæringen?

- Lønnsomheten i bussbransjen har stupt. Markedet er fremdeles umodent, og forholdet mellom oppdragsgiver og operatør har ennå ikke satt seg. Men det er ingen tvil om at samfunnet har fått mer buss for pengene. Jeg kom inn i Tide da anbudspolitikken begynte her i Bergen. I løpet av disse årene har vi jobbet hardt og effektivisert driften. Klagene og støyen er blitt mye mindre og i dag tror jeg vi har flere positive enn negative medieoppslag.

— Hva har dere gjort?

Kvaliteten hos oss har nok hevet seg som en konsekvens av godt arbeid med kulturendringsprosesser, samt kombinasjonen av pisk og gulrot i kontraktene fra Skyss. Samtidig skal det sies at vi bare i Bergen i løpet av et år kjører fire millioner kilometer med tomme busser. Noe av dette er nødvendig transport for å komme seg til startpunktet, men det er fremdeles muligheter for effektivisering og å spare miljøet for unødige utslipp.

— Hva gjør du når du skal koble helt av?

- Jeg er nok flink til å utvide døgnet. Det har jeg vært siden jeg gikk på NHH samtidig som jeg var butikksjef i Rimi. Jeg bruker mye av fritiden min på trening. I år sykler jeg Bergen - Voss for niende gang og driver både med alpint og styrketrening. I tillegg har jeg en datter på fire år som jeg bruker så mye tid som mulig med.

— Kan en toppleder i et børsnotert selskap noen gang ta helt fri?

- Jeg har så mange flinke folk rundt meg at det kan jeg heldigvis. Men som toppsjef må du alltid være tilgjengelig. En arbeidsuke på over 60 timer er noe man må regne med.

— Hvis du skal svare helt ærlig, er Bybanen en trussel eller mulighet for Tide?

- Jo bedre et kollektivtilbud er, jo flere er det som bruker det. Derfor er Bybanen også bra for oss. Den har sin trasé, og mange er avhengig av buss for å komme seg til den. Tide kan også fort bli en aktør som deltar i dette markedet. Vi ser at det planlegges bybane i flere byer i Danmark og Norge, og vi ønsker å være en del av dette.