Viserektor og rektorkandidat ved Universitetet i Bergen, Kuvvet Atakan, har digitalisering som en av sine kampsaker. Men han tror ikke MOOC er veien å gå for UiB.

— Kanskje noen institusjoner vil være interessert i å gå den veien. Vi er mer opptatt av å digitalisere utdanningen for våre egne studenter, sier Atakan.

— Det digitale kan være gode hjelpemidler, men jeg mener det må fungere sammen med fysisk tilstedeværelse i et læringsmiljø også i fremtiden, sier han.

Atakan frykter ikke den internasjonale konkurransen fra de store leverandørene av åpne nettstudier.

— En formell grad ved universitetet vil fremdeles være viktig for regionen, for landet og for samfunnsutviklingen som sådan.

Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur og en del av Atakans rektorteam, synes det er spennende å se hvordan MOOC-tilbydere utfordrer andre til å utnytte teknologien.

— Jeg synes det er fantastisk at man legger til rette for at folk skal få tilgang på kunnskap og informasjon på denne måten. Samtidig tror jeg studenter går på universitetet for å være en del av et læringsmiljø. Muligheten for direkte tilbakemelding fra læreren, samt å delta i studentaktiv forskning, har man ikke i samme grad med nettstudier, sier hun.

Og slår fast:

— Selv om Universitetet ikke er i gang med MOOC nå, er vi med på mange andre bølger. Så vi henger ikke etter.