Det er den tyske kanalen WDR som i en dokumentarserie om Ikea avslører at selskapet i over tyve år gjorde gode penger på å produsere møbler i det tidligere Øst-Tyskland.

Ettersom fagforeninger var fraværende i ettpartistaten, var arbeidskraft svært billig.

Les også:

Tvangsarbeid

Produksjon av møbler til barnerom og soverom skal ha pågått hele 65 steder, men det var ikke bare lønnsmottagere som arbeidet for den svenske møbelgiganten. Også straffanger skal ha blitt beordret til å snekre for svenskene.

Hans Otto Klare var en av dem.

— På maskinene var det slik: Man hadde ingen sitteplass, intet hørselsvern, ingen hansker. Det var mer primitivt enn det skakkjørte næringslivet i DDR allerede var. Det var slavearbeid, forteller den tidligere politiske fangen, som ble fengslet etter et mislykket rømningsforsøk fra DDR.

Han arbeidet i fengselsfabrikken i Naumburg, hvor fangene jobbet på skift og ble tvunget til å sove i det samme bygget som slamrende maskiner.

- Kamprad må ha visst om det

WDR har lett i Stasis arkiver, hvor både «Herr Kamprad» og sofamodellen «Klippan» nevnes spesifikt.

Se den tyske dokumentaren her.

Sofaen skal ha blitt produsert i byen Waldheim.

Den svenske historikeren Fredrik Persson mener Ikea-gründer Ingvar Kamprad umulig kan ha vært uvitende om tvangsarbeidet i DDR.

— Ifølge Stasi-dokumenter, som alltid må tolkes forsiktig, hadde Kamprad ingen prinsippielle innvendinger mot straffearbeid, skriver han i den svenske avisen Aftonbladet.

Ikeas tyske pressetalskvinne Sabine Nold sier i en kommentar til den tyske kanalen: «Til dette har jeg ingenting å si. Det er 25 år siden og nå har vi ingen slik praksis i vår daglige drift.»

Flere riper i lakken

Avsløringen kommer bare få måneder etter at Ingvar Kamprads fortid som aktiv nazist under den andre verdenskrig ble kjent.

Kamprad ble tidligere i år beskyldt for å gjemme bort milliarder av kroner i skatteparadiser, og tok i ettertid selvkritikk og lovet mer åpenhet om selskapets finanser.

Fortsatt troner møbelkjeden øverst på listen over selskaper som er best likt blant norske kunder.

- Ripe i lakken

Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI Tor W. Andreassen mener nyhetene kan være skadelige for Ikeas omdømme

— Alle selskap vil unngå slike episoder, men det er viktig å skille mellom negative nyheter som er knyttet til Kamprads person og nyheter som er knyttet til selskapet, sier Andreassen.

Ifølge Andreassen, vil nyheten om Kamprads nazifortid og hans skjulte formue i skatteparadiser ramme han selv men ikke selskapet.

- Kunder skiller mellom ledere og bedriften de representerer. Men det kan likevel gi en liten ripe i lakken for Ikea, sier han.

At straffanger skal ha blitt beordret til å snekre for svenskene, er mer problematisk.

— Når en bedrift har en klanderverdig praksis så er det dårlige nyheter for merkenavnet. Det er viktig at selskapet tar avstand fra sin historie dersom dette stemmer. Ikea er et veldig sterkt merkenavn og har derfor en stor goodwillkonto hos kundene, men dersom det dukker opp flere negative nyheter kan folk komme til å snu ryggen til selskapet, sier Andreassen.