Køen går sin vante gang ved SAS’ innsjekkingsskranke, men kanskje er det siste gang Roger Lillemoen står her og veileder passasjerer, forteller dem hvor at det er her de leverer bagasjen og der borte de printer ut billettene.

-Det har vært tungt, i hvert fall den siste uken. I dag var det veldig spesielt å reise på jobb, sier Lillemoen.

Han startet som stuer på Fornebu for 15 år siden. Profilbildet hans på Facebook er et hjerte med SAS-logoen på.

-Vi har vært igjennom så mye de siste årene. Det er litt skummelt. Vi håper det går bra, men en så stor krise har vi aldri vært ute i før. Nå er det galgenhumoren som holder oss oppe. Det nytter ikke å gå på jobb og være helt nede. Vi fleiper litt med det, spør hverandre «hva skal du gjøre i morgen når du er uten jobb» og sånt. Vi prøver å ikke grave oss helt ned, sier han.

— Hva gjør du hvis SAS går konkurs?

— Da er jeg ferdig med flybransjen.

Midnatt siste frist

Han står rolig bak den mobile skranken sin samtidig som det pågår intense forhandlinger mellom ledelsen og fagforeningene på Kastrup utenfor København. Midnatt er siste frist for å komme i mål, og har kommet meldinger om at forhandlingene går dårlig.

Bjørn Engh synes det ville vært synd om SAS går dukken, men bekymrer seg ikke for hjemreisen fra Frankfurt.
JØRGEN SVARSTAD

Det er heller ingen panikk å spore blant SAS-kundene som skal fly til utlandet, men kanskje ikke har noen gyldig returbillett.-Jeg regner med at det order seg, sier Bjørn Engh, som skal på jobbreise til Frankfurt.

Han viser til at både både SAS og Lufthansa er med i luftfartsalliansen Star Alliance, og satser på at Lufthansa flyr ham hjem neste onsdag hvis SAS forsvinner.

Men det ville vært trist om så skjedde, påpeker han.

-Jeg har aldri hatt noen problemer med SAS. Det er trygt og greit og aldri forsinkelser, sier Engh, som har fløyet jobbreisene sine med SAS de siste 15 årene.

Har alltid stolt på SAS

— Det er synd. Det er et greit flyselskap som jeg alltid har stolt på, sier Rie Ernst et annet sted i køen.

Hun har billetter tur-retur til Amsterdam, men frykter ikke for hjemreisen om to uker.

-Jeg tar det ikke så tungt, jeg skal nok komme meg hjem igjen. Men det er fint å få reist i dag, det er nok mer kritisk i morgen, sier hun.

Ragna Alstadheim, som også skal på jobbreise til Frankfurt, tar det også med ro.

-Det ordner seg sikkert. Det er mange andre gode flyselskaper også, sier hun.

- Kan ikke gå ned mer i lønn

SAS-ansatt Roger Lillemoen sier han hadde håpet man i SAS hadde gått for en «plan b».

— Å kjøre SAS konkurs, begynne på nytt og få bort alle kontrakter fra 80- og 90-tallet. Da reiste jo alle med SAS, vi hadde nesten monopol og alle sjefene kunne sitte med beina på bordet mens det gikk av seg selv, sier han.

-Vi kan ikke gå ned mer i lønn nå, fortsetter Lillemoen.

Kjell Einar og Heidemarie Olsen skal til Frankfurt med SAS og videre til Abu Dhabi med et annet flyselskap. De ahr pendlet mellom Oslo og hovedstaden i De forente arabiske emirater de siste fem årene. De frykter ikke for egen hjemreise.

Kjell Einar og Heidemarie Olsen skal til Frankfurt med SAS, og derfra videre til Abu Dhabi.
Jørgen Svarstad

— Det er ikke noe problem. Da må Lufthansa steppe inn, sier de.-Det er jo litt selvforskyldt, mener Heidemarie, som blant annet mener at SAS har hatt altfor mange ansatte.

Baileys og «barnelikører»

— Det er synd for de ansatte, for det er jo ikke deres skyld.

Mannen hennes fortsetter:

-Det er synd, for de var et ledende selskap på 50- og 60-tallet og på mange måter markedsledende. De var de første med rute over Nordpolen og det var de som oppfant business class.

De to foretrekker å fly med SAS.

- Hvorfor det?

— Fordi Lufthansa på langdistansereiser bare serverer Baileys og søte barnelikører, ler Heidemarie Olsen.