Easypark tilbyr deg muligheten til å betale parkeringen pr. SMS eller via en applikasjon som kan lastes ned på smarttelefoner.

Systemet lar deg forhåndsbetale for parkeringen, uten at du trenger å ha med deg penger eller bankkort. I tillegg får du varsling når parkeringen er i ferd med å utløpe, slik at du kan fylle på med mer parkeringstid, uten å være i nærheten av bilen.

Kontrolløren kan enkelt sjekke om og hvor lenge du har betalt ved å skrive registreringsnummeret — to bokstaver og fem sifre - inn i en søkemotor.

Men dette har også Aftenposten.no sjekket.

Søkemotoren lå nemlig åpent tilgjengelig på nett frem til Easypark ble gjort oppmerksom på det.

God anledning for biltyver

I løpet av en times tid samlet Aftenposten.no rundt 20 registreringsnumre hvor bilen hadde et lite klistremerke fra Easypark.

Dette gir de som vil stjele biler en god anledning til å overvåke bilene de er mest interessert i å hente.

Tilbake i redaksjonslokalene var det svært enkelt å sjekke hvilken sone og hvor lenge det var betalt for, bare ved hjelp av nettadressen og registreringsnummeret.

På samme måte kunne en biltyv notere seg nummeret på en parkert bil, og undersøke hvor lenge eieren har tenkt å være borte fra bilen. Det gjelder både om hensikten er å stjele bilen, eller ta noe verdifullt tyven har sett inne i bilen.

Alternativt kunne biltyven notere registreringsnummeret på en attraktiv bil, og sitte hjemme i ro og mak og følge med om bilen parkeres, hvilken sone den er parkert i og hvor lenge det er parkert for.

Nils Kristian Brekke, som er leder for utredning i forsikringsselskapet Codan, mener slik overvåkning kan være en praktisk metode for biltyveri.

— Det er fryktelig hvis dette ligger ute på nett helt åpent. Dette gir de som vil stjele biler en god anledning til å overvåke bilene de er mest interessert i å hente. Det er svært betenkelig for oss i bransjen, og det bør det også være for politiet, sier Brekke.

Kan sjekke hvor du bor

Leder for utredning i Codan Forsikring, Nils Kristian Brekke, har veldig god kjennskap til hvordan biltyverier foregår.
FOTO: ARILD M. JONASSEN

Han er imidlertid ikke kjent med eksempler på at Easyparks søkemotor skal være benyttet.— Men vi er kjent med at tyvene er kreative, fryktelig kreative. Biler som er stjålet i Norge og sendt ut av landet, er ofte bestillingsverk, der bilen er overvåket i en tid på en eller annen måte, sier den erfarne utrederen.

- Det er folk i Norge som har oppdrag med å finne bilene som skal til «eksport», slakting eller hva det skulle være. Så er det folk som har i oppdrag å kjøre bilene ut av landet. I forrige uke fant vi igjen en bil i Genova, hvor reiseruten fra Norge lå inne i bilen. Denne skulle videre på en ferje som hadde destinasjon Midtøsten, sier Brekke.

Med registreringsnummeret kan også hvem som helst finne ut blant annet hvem som eier bilen og hvilken kommune eieren bor i. Tjenesten leveres av Vegvesenet og koster 5 kroner (skriv «REGNR» og bilens registreringsnummer, og send til 2282).

— Vi har sett at de sender tekstmelding til Vegvesenet for å finne ut hvor en flott bil de har sett i byen, kommer fra. Ser de at eieren bor oppe i en eller annen dal, er det lettere å finne ut hvor bilen står parkert, sier utrederen fra Codan.

Kan overvåke ektefeller

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet mener Easyparks system bør være lukket.

— Dette burde vært åpent bare for kontrollørene. Selskapet har jo en kontrakt med hver enkelt kunde, og det er ingen andre som har noe med den avtalen å gjøre. Jeg kan ikke skjønne hvilken hensikt det skal ha at andre får vite hvor du står parkert, hvor mye du har betalt, og hvor lenge du skal stå. Dette kan gi opphav til overvåkning av ektefeller eller andre man har lyst til å følge med på, sier Thon.

Tilsynets generelle oppfatning er at folk skal kunne ferdes rundt i samfunnet mest mulig anonymt.

- Det bør ikke registreres mer enn nødvendig. Det er jo også enkelt å koble denne informasjonen til Vegvesenets SMS-søk, som gir tilgang på hvor bileieren bor, sier Thon.

Han regner med at Easypark nå vil se på dette og lukke systemet.

Hadde tenkt på overvåkning

Easypark fulgte Thons oppfordring kort tid etter at Aftenposten.no tok kontakt med selskapet.

— Dette er en side hvor parkeringsselskaper og kommuner skal kunne sjekke om en bil har betalt med mobilen. Den lå som en nettadresse slik at en parkeringsvakt kunne bruke sin mobil til å sjekke om bilen er betalt for, sier Easyparks administrerende direktør Christian Sæterhaug.

Han forklarer at det man finner på nettsiden er det samme som på en hvilken som helst parkeringskvittering i bilvinduet.

— Men med denne nettsiden trenger du ikke å stå utenfor bilen for å følge med. Med bakgrunn i ordlyden fra Datatilsynet har vi stengt ned siden, og vil rådføre oss med Datatilsynet før vi åpner siden igjen, sier Sæterhaug.

- Hadde dere tenkt på mulighetene dette gir for overvåkning?

— Det var tenkt på, men vi ser nå at vi burde tenkt annerledes. Tilgangen burde vært strengere.

Sæterhaug sier at selskapet ikke har fått reaksjoner på dette før.

— Nettadressen var veldig lang og komplisert. Kommuner, parkeringsselskaper og ansatte i Easypark har hatt tilgang til siden.

TYVENES SKREKK: Leder for utredning i Codan Forsikring, Nils Kristian Brekke, har veldig god kjennskap til hvordan biltyverier foregår.
ARILD M. JONASSEN