— Da jeg fikk se kontrakten, så jeg med en gang at den var forfalsket, sier Kjell Røen.

Det hele startet da Røen tirsdag denne uken fikk et brev fra Telenor hvor de takket for bestilling av bredbåndsutstyr. Kjøpet var nytt for Røen.

— Onsdag ringte jeg og sa jeg ikke hadde bestilt noe av dem, sier Røen til bt.no.

Torsdag dukket pakken opp på postkontoret.

Skal ha fått besøk

Røen ba Telenor om dokumentasjon på det angivelige kjøpet.

— Jeg fikk vite at jeg hadde undertegnet en kjøpekontrakt etter at en underleverandør hadde vært på hjemmebesøk hos meg 7. april, sier Røen.

Men den dagen var Røen bortreist med jobben og kom ikke hjem før klokken 23.00 om kvelden. Konen var hjemme, men ingen hadde vært der for å selge teleutstyr.

Røen forstod fort at kontrakten var forfalsket. Fredag politianmeldte han saken.

- Selgeren jobber ikke for oss

Da bt.no snakket med regional informasjonssjef Per A. Meling i Telenor er han ukjent med saken.

— Dette er en sak jeg må undersøke veldig nøye, sier han.

En stund senere ringer han tilbake.

— Vi har hatt en god dialog med kunden, og har løst saken på en måte som er akseptabel for ham, sier Meling.

Sertifisert selger

Selgeren, som hevdet å ha vært på hjemmebesøk hos Røen, er nå anklaget for dokumentforfalskning. Han har vært ansatt i en av Telenors underleverandører, og har ifølge Meling fått god opplæring og sertifisering.

— Men etter dette jobber han ikke lenger for oss. Vi er i dialog med selskapet han jobber for, og venter på at de skal gi oss tilbakemelding med sin versjon av saken.

Meling forteller at Telenor har strenge retningslinjer å gå etter i salgssituasjoner.

— Dokumentforfalskning er ren svindel. Brudd på norsk lov og våre egne etiske retningslinjer har vi nulltoleranse for. Det er viktig å få alle fakta på bordet, men om dette viser seg å være dokumentfalsk er det rett ut, sier han.

Skiller selger fra selskap

Om hendelsen vil få konsekvenser for selskapet mannen jobbet for er ifølge Meling for tidlig å si.

— Det er ikke nødvendigvis slik at selskapet skal bli skadelidende for at en av de ansatte har begått en lovovertredelse. Det er ikke alltid en har fullt herredømme over de ansatte. Vi skal gå gjennom retningslinjene sammen med selskapet, og de skal gå gjennom retningslinjene med sine ansatte. Det er klart at det skal ikke mange overtredelser til fra samme selskap før vi bryter kontrakten, sier Meling.

Ikke jobbet siden før påske

Daglig leder Kristian Løvdal i Emerio Media, selskapet selgeren jobbet i, er heller ikke kjent med saken når bt.no ringer.

— Jeg har ikke hørt noe om dette før du ringer meg nå. Jeg skal sjekke med Telenor. Men dersom det stemmer vil det selvfølgelig få konsekvenser for selgeren. Vi skal ikke ha ansatte hos oss som driver med sånt, sier Løvdal.

Han ringer tilbake en stund senere.

— Jeg har ikke fått snakket med selgeren ennå. Mobilen hans er slått av. Men han har ikke jobbet hos oss siden før påske, sier Løvdal.

- Nulltoleranse

Løvdal understreker at Emerio Media tar saken veldig alvorlig, og at deres selgere skal etterleve oppdragsgivers kjerneverdier.

— Ut over det er det vanskelig å få sagt veldig mye før vi har fått snakket med den aktuelle selgeren. Men om det skulle vise seg å være dokumentforfalskning er det noe vi har nulltoleranse for, sier han.

- Hva har Telenor sagt til deg i denne saken?

— Det ønsker jeg ikke å gå inn på. Vi jobber med å gå gjennom alle kontraktene fra denne selgeren, men foreløpig tyder det på at dette er et enkeltstående tilfelle.

— Hva vil dere gjøre overfor kunden som har blitt utsatt for dette?

— Vi vil kontakte kunden og selvfølgelig beklage på det sterkeste. I tillegg er Telenor i kontakt med kunden, sier Løvdal.

- Burde blitt fanget opp

Informasjonssjef Meling i Telenor forteller at Telenor anser seg som ferdig med saken overfor kunden.

— Etter dialogen vår kundeservice har hatt med ham anser vi at kunden også er fornøyd med det vi har kommet frem til, og at saken er ryddet opp i på den siden.

Kunden, Kjell Røen, er enig med informasjonssjefen.

— Jeg synes Telenor har vært ryddige etter at saken ble oppklart. Men for meg er det likegyldig om det er en ansatt i Telenor eller en underleverandør som har forfalsket underskriften min. Det står Telenor sin logo på kontrakten, og Telenor burde hatt internprosesser som fanget opp slike uregelmessigheter, sier Røen.