Arbeiderpartiets landsmøte skal i denne uken ta stilling til om partiet skal gå inn for å avvikle taxfreeordningen, skriver Aftenposten.

Ap-leder Jonas Gahr Støre sier i programmet «2 mot 1» på AftenpostenTV at han er innstilt på å ta opp hele taxfreeordningen til vurdering.

Blir det flertall for forslaget om taxfree-stans, innebærer det at det da er et flertall i Stortinget for å avvikle den populære ordningen.

Vil ha dramatiske konsekvenser

Det vil i så fall ha dramatisk betydning for driften av flyplasser i Norge, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen:

— Det vil være helt svært krevende opprettholde et flyplassmønster som i dag uten inntektene fra det avgiftsfrie alkoholsalget, med mindre inntektsbortfallet blir kompensert med penger fra annet hold. Heller ikke investeringsprogrammet vil kunne gjennomføres uten disse inntektene, sier Falk-Petersen til Aftenposten.

Han vil ikke være konkret på hvilke flyplasser det vil være naturlig å vurdere situasjonen for, men sier at inntektene fra taxfreesalget er med på å sikre driften av det som betraktes som et av verdens beste flyplassnett.

— Luftfarten er inne i en alvorlig økonomisk situasjon nå, derfor har vi selv satt i gang et spareprogram på 1,5 milliarder kroner frem mot 2018 for å unngå å måtte øke avgiftene overfor flyselskaper som har blodrøde regnskapstall for tiden. Å øke avgiftene for å kompensere for inntektsbortfall vil derfor ikke være realistisk å snakke om, mener Avinor-sjefen.

Nesten alle flyplasser taper penger

Driften av norske flyplasser er avhengig av et høyt salg av billig brennevin, øl og vin. Avinor hentet inn ikke mindre enn 1,2 milliarder kroner i rent overskudd bare av alkoholsalget i fjor. For taxfreeslaget som helhet – inkludert tobakk, parfyme og sjokolade – sitter selskapet igjen med en netto på 2,5 milliarder kroner.

Så stor melkeku er denne ordningen blitt at uten taxfreeinntektene ville Avinor mistet nesten hele sitt overskudd i fjor. Driften av Avinors flyplasser er nemlig nitrist økonomi, bare syv av 46 flyplasser tjener penger. Siden Avinor er selvfinansierende innebærer det at overskuddene som bl.a. taxfree er en viktig del av, er helt avgjørende for å holde liv i tapsslukene i Distrikts-Norge.

Falk-Petersen sier at han innser at taxfreeordningen er truet, men ber politikerne ta stilling til spørsmålet på det han mener er et riktig grunnlag, skriver han i et innlegg i dagens avis.

Sier Vinmonopolet gjerne må overta

Avinor har et investeringsprogram på rundt 25 milliarder kroner frem mot 2020, og Falk-Petersen sier at dette er et nivå man må regne med utviklingen i luftfarten også vil kreve i årene fremover.

— Derfor er det avgjørende for oss å ha stabile og langsiktige finansielle rammer, som kan sikre at vi er i stand til å forta den fornyelsen som moderne luftfart hele tiden krever, sier Falk-Petersen.

I en slik sammenheng, sier han, er det ikke viktig for Avinor hvem som står for taxfreedriften, Vinmonopolet eller private aktører som i dag.

— Nei, for oss må Vinmonopolet gjerne overta denne virksomheten så lenge inntektene våre sikres, sier Falk-Petersen.

Hareide: - Innstilt på å betale

Karlsen, Anette/NTB scanpix

KrF-leder Knut Arild Hareide sier at han er ening med Avinor-sjefen at bortfall av taxfree vil tvinge frem en debatt om flyplass-strukturen her i landet. Han er imidlertid klar på at ordningen må avvikles:— Hvis valget står mellom å legge ned flyplasser fordi taxfree forsvinner, og å gi statlig støtte for å opprettholde dagens antall lufthavner, så er vi innstilt på å stille opp med statlige overføringer, sier Hareide.

Han tror opphør av taxfree vil øke avgiftsinntektene til Vinmonopolet.

— Dessuten har økt alkoholforbruk store samfunnsmessige kostnader. Får vi ned disse vil det gi et regnskap som går i pluss selv om vi må bruke statlige penger på flyplassdrift, sier Hareide.