Ingvar Brynfors hadde ansvaret på brannstasjonen i Frölunda — en bydel i Göteborg. Sammen med andre brannfolk ble han fløyet ut med helikopter over skipet og heist ned på det brennende skipet ute i Skagerrak tidlig om morgenen 7. april 1990, skriver Aftenposten.no.

Allerede mens han hang i luften på vei ned skjønte den erfarne brannmannen at situasjonen om bord i skipet var svært alvorlig. Scandinavian Star hadde da vært i brann i tre timer og 200 passasjerer var evakuert.

TilSveriges Televisonsier Brynfors at det var helt umulig at den personen som ble mistenkt for brannen — en dansk lastebilsjåfør - kunne ha vært ansvarlig. Årsaken var at han omkom under den andre av tilsammen seks branner som oppsto om bord i skipet.

Kritiserer etterforskningen

IfølgeDanmarks Radioskal en arbeidsgruppe legge frem en ny rapport om brannen lørdag. Det ventes å bli avholdt en pressekonferanse hvor arbeidsgruppen vil avsløre hvem som sto bak brannen.

— Vi vil påvise alvorlige feil og offentliggjøre beviser og dokumentasjon, som aldri før har vært offentliggjort, skriver arbeidsgruppen i en pressemelding.

Brynfors kritiserer den norske etterforskningen, som han kaller helt undermåls.

— Det er merkelig at jeg, som var først om bord som brannmann, og som kunne se de ulike brannforløpene med et brannkyndig øye, ikke er blitt avhørt av politiet en eneste gang, sier Brynfors.

Bare en gang har Brynfors fått spørsmål - og det var om en helt uvesentlig detalj, etter hans oppfatning.

Kritisert flere ganger

Etterforskningen etter Scandinavian Star-katastrofen har vært kritisert en rekke ganger opp gjennom årene. Senest 30. januar i fjor avslo Riksadvokaten å gjenoppta etterforskningen. Da hadde Støttegruppen etter Scandinavian Star og stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star bedt om ny etterforskning.

Rapport fra branntekniske sakkyndige lå til grunn for kravet. De branntekniske ekspertene viste også til at brannmannen Ingvar Brynfors ikke var avhørt, til tross for at han hadde opplysninger som måtte være av interesse.

Også påtalemyndigheten i Danmark har flere ganger fått krav om å gjenoppta etterforskningen, men kravene er blitt avvist.

Etterforskningen delt

At etterforskningen ble delt mellom Norge, Sverige og Danmark er av kritikerne blitt fremholdt som en stor ulempe som har gjort at etterforskningen av brannen ikke ble god nok.

Skipet var nettopp satt inn på ruten mellom Oslo og Frederikshavn etter at det tidligere hadde gått i trafikk i Karibia. Med svømmebasseng på akterdekket og luksuriøst interiør skulle Scandinavian Star tilføre den velkjente danskebåt-ruten noe helt nytt.

Under ombygging

Skipet var fortsatt under ombygging da det ble satt inn i trafikk, og søppel og rester av bygningsmateriale lå spredt i hauger flere steder om bord.

I Skagerrak brøt det ut brann midt på natten og mange omkom mens de sov i lugarene sine. Andre skip kom til unnsetning og 200 passasjerer ble evakuert. Det brennende skipet ble slept inn til Lysekil på den svenske vestkysten, hvor slukningsarbeidet fortsatte.

Den norske kapteinen og to danske redere ble senere dømt til fengselsstraffer på grunn av omfattende mangler om bord i skipet.