For Til bords-kjeden er julen høysesong. Administrerende direktør Geir Langbakken opplyser at 3-4 prosent av omsetningen kommer fra kunder som velger å kjøpe gavekort i stedet for en vare i butikken. Den som gir gaven sikrer at beløpet benyttes til en fin gave i stedet for å gå inn i husholdningsbudsjettet.

Han sier at gavekort er noe kundene forventer at kjeden skal tilby.

— Til bords har mange ønskelister. Om ønsket gave er dyrere enn hva man har tenkt er gavekort en fin måte å bidra til at ønsket blir oppfylt. Selv om det er en del administrasjon med gavekort, er dette en tjeneste kundene forventer å finne. Vi vil derfor fortsette med å tilby dette, sier Langbakken.

Han opplyser at rundt ti prosent av gavekortene ikke er innløst seks måneder etter at de ble kjøpt. Det tilsvarer rundt 800.000 kroner av kjedens totalsalg på ett år.

Til bords har tre års tidsbegrensning på gavekortene som er den normale foreldelsesfristen. Langbakken opplyser at de jobber med et fordelsprogram som skal lanseres til neste år.

Lang virketid

Rolf Kristian Presthus, eier og daglig leder i Platekompaniet, sier at gavekort alltid har vært en populær gave hos dem, spesielt ved juletider. Han sier at rundt 3-5 prosent av alle gavekort solgt på Platekompaniet forblir ubrukte.

— Vår erfaring er at de fleste gavekort kjøpt hos oss blir innløst. Vi har lang virketid, og vi nuller dem ikke før etter tre år. De aller fleste rekker å bruke det innen den fristen, sier Presthus.

- Gir valgmuligheter

Han tror innløsningsgraden varierer kraftig fra bransje til bransje.

— De fleste kan finne en DVD de har lyst på. Men et reisegavekort til 1000 kroner, der du kanskje må betale 5000 kroner selv ved siden av, er kanskje litt vanskeligere å bli kvitt, sier platebutikkgründeren.

— Hva er fordelen med et gavekort?

— Den gir mottakeren valgmuligheter. Samtidig oppleves det nok som koseligere enn bare å gi bort 500 kroner i kontanter.