Et stort antall pressefolk, analytikere og bransjefolk møtte opp da administrerende direktør Bjørn Kjos og finansdirektør Frode E. Foss presenterte bestillingen av 222 nye fly onsdag kl. 10. — Dette er resultat av mange netters arbeid, mange analyser og veldig mye tallknusing. Vi mener det er riktig å gå litt motsyklisk, som delvis forklarer tidspunktet for denne bestillingen, sier Bjørn Kjos.

— Når vi har sett fremover nå, har vi ikke sett på 2013 og 2014, men fra 2016 og helt frem til slutten av 2020-årene.

Ordren består av 22 nye 737-800-maskiner fra Boeing. Dette er samme flytype som Norwegians nyeste fly pr. i dag.

I tillegg har de bestilt 100 nye 737 MAX8-utgaver. Det første blir levert i 2017, og Norwegian blir Boeings første europeiske kunde med dette flyet.

Fra den europeiske flyfabrikken Airbus har Norwegian bestilt 100 stykk A320neo, som leveres fra 2016. > Vi kommer til å ha blant de laveste kostnadene i verden

737-800 slipper ut 20 prosent mindre CO2 enn 737-300, som er Norwegians eldste fly i dagens flåte. 737 MAX8 og A320Neo slipper ut 30 prosent mindre enn Norwegians gamle 737. - Dette betyr enorme besparelser på bunnlinjen, sier Kjos.

Airbus A320neo er en av flytypene som står på listen når Norwegian går til innkjøp av i alt 222 nye fly.
SCANPIX/AIRBUS

30 prosent årlig vekst

På ti år har Norwegian vokst fra å ha fire fly, til dagens flåte på 62 maskiner. Selskapet har hatt en passasjervekst på 41 prosent hvert år i gjennomsnitt, og 30 prosent årlig vekst i flyflåten.

— Vi kommer til å ha blant de laveste kostnadene i verden, lover Kjos.

— Det høres veldig mye ut med 222 fly, men alle flyene vi har i dag vil fases ut, og innen ordren er komplett levert, vil vi ha faset ut alle fly som er mer enn 7 år, enten gjennom utleie eller salg, sier Kjos.

Norwegians flåte på 62 maskiner utgjør i dag 2 prosent av hele den europeiske markedet med fly med en midtgang (totalt omtrent 2800 fly). I 2022 vil Norwegians flåte utgjøre 6 prosent av denne delen av det europeiske markedet (anslått til totalt 4350 fly).

— Vi er helt sikre på at vi greier å utnytte den kapasiteten vi vil ha tilgjengelig, sier Kjos.

Kjos angrer på at han i 2007 kjøpte ”bare” 42 fly, i stedet for 84 fly.

— Fordi vi må dekke gapet med leasede fly, sier Kjos.

Slik ser flyparken til de største flyselskapene i Europa ut i lys av Norwegians gigantordne. Tallene er hentet fra planespotters.com.
GRAFIKK: ATLE BRUNVOLL

— Har god magefølelse

- Vi er veldig tidlig ute. Vi har fått en kjempefinansiering på flykjøpet, og vi har en veldig god magefølelse på det vi gjør. Vi vet vi klarer å opprettholde et fantastisk tilbud, og fly veldig billig fremover, med det aller ypperste av maskiner.

— Noen vil kanskje lure på hvor vi skal fly hen. Vi har i dag 300 steder vi flyr til, og flere vil nok komme, sier Kjos.

- Bør handle i nedgangstider

Kjos forklarer overgangen fra bare Boeing til også å ha Airbus-fly slik:

— Man når et tak for hvor mye man kan ta ut av fordeler med å ha fly fra en fabrikant. Når man når det taket, er fordelen større ved å oppnå en bedre forhandlingsposisjon med to leverandører.

De første kundene får levert A320Neo mot slutten av 2015, og Kjos regner med å hente sin første det påfølgende året.

Kjos vil ikke si noe om prisene han har oppnådd på flyene, sammenlignet med listepris.

- Men det er klart at er man launch customer (blant de aller første flyselskapene som får en ny flytype levert) får man spesielle rabatter, er man tidlig ute, og med et stort volum, får man rabatter. Er det nedgangstider i verden, er det da man skal handle. Så jeg tror både Boeing og Airbus er fornøyd med avtalene.