Da signaturen FerdCEO debuterte på Twitter med saklige rapporter fra Verdens økonomiske forum i Davos, hadde Andresen lenge tenkt at dette sosiale mediet muligens kunne passe ham godt.

Det viste seg å stemme. Ikke bare åpner formatet for språklig moro og slagkraftige oneliners; han har skapt blest om saker han virkelig brenner for: Sosiale entreprenører og de ansatte i Ferds mange selskaper.

Prøver å svare alle

Dessuten kaster hans seg hyppig inn i den generelle samfunnsdebatten.

Syria og Zimbabwe; barnevern, eierskap og utdanning; 22. juli og massemorderen han bare kaller B-kødden; fluefiske og poesi: Det er knapt det tema han ikke har vært innom. Ofte går han i direkte dialog med ledende politikere, og han bestreber seg på å svare alle som henvender seg til ham.

– Twitter tar tid, men mer enn halvparten er «retweets» og svar til andre. Jeg lærer mye og ser hva mennesker over hele landet er opptatt av.

Sleivspark

Skulle vi i de tradisjonelle mediene komme med feilaktige påstander om ham, får han kjapt korrigert, gjerne med et litt humoristisk sleivspark. Han vet at alle redaksjonene følger ham på Twitter og vil unngå å begå samme bommert.

Men det er og blir den lekne delen av Twitter-virksomheten hans det legges mest merke til.

– Mye ligger i overraskelsen. Det hender folk tror at kontoen min er blitt hacket, at noen gir seg ut for å være meg. Det er skapt et bilde av meg og andre næringslivsledere som bare tørre. Jeg håper jeg kan bryte ned noen fordommer, bidra til at dommer ikke felles så fort. Det er godt mulig jeg tøyer grensene litt, men tilbakemeldingene har egentlig vært entydige:

– Folk setter stor pris på at jeg virkelig byr på meg selv.

Les også : Portettintervjuet basert på Andresens meldinger: