Det er en tilsynelatende vemodig Fritz Rieber som gir slipp på Rieber & Søn, etter 173 år i familiens eie.

Ledelsen i Orkla og Rieber holdt i ettermiddag pressekonferanse i Bergen om det overraskende salget av det Bergens-baserte familieselskapet.

Orkla-ledelsen måtte svare på en rekke spørsmål om hva oppkjøpet av Rieber & Søn vil ha å si for arbeidsplassene og ledesen i Bergen.

— Betalte ikke for å rive ned

Både konsernsjef Åge Korsvoll og Orklas storeier og styreformann, Stein Erik Hagen, avviste at de har planer om noen utflagging.

— Vi har betalt en frisk pris, og vi betaler ikke millarder av kroner for å rive dette ned. Tvert i mot skal vi bygge dette opp. Vi skal bygge videre. Vi betaler for fremdragende sterke merker og en veldig solid kompetanse. Kompetanse sitter her, sa Hagen, med referanse til at pressekonferanse ble holdt i hovedkontoret til Rieber & Søn i Nøstegaten i Bergen.

Hagen fortsatte sin beroligende tale til folk som måtte vere bekymret for utflytting:

— Det vil fremstå som galskap hvis en tømmer dette huset og flytter fabrikkene. Tvert i mot satser vi videre, og det er slik vi skal gjøre dette lønnsomt, sier han.

Valgte norsk aktør

Fritz Rieber fremhevet at de valgte å selge til Orkla av én grunn.

Bergens-konsernet har nemlig opplevd interesse fra flere utenlandske aktører, etter at de valgte å gå ut å søke etter samarbeidspartnere tidligere i år.

— Vi har likevel valgt en norsk

industriell løsning. Det har ikke vært en auksjon, sier Fritz Rieber på den pågående pressekonferansen.Orkla-konsernet og Stein Erik Hagen fikk kjøpe den tradisjonsrike bedriften for 66 kroner aksjen. Det verdsetter virksomheten til 6,1 milliarder kroner på gjeldfri basis.

Satser ute i verden

Rieber & Søn har omlag 25 merkevarer, og er en ledende aktør innen næringsmidler i Norden.

— Orkla overtar en virksomhet som er full av kraft, og de ønsker vekst og utvikling. Salget gjør at vi kan videreføre våre virksomheter i Norden og Sentral-Europa. Det vil bidra til å skape et kraftig nordisk matvareselskap som kan ta opp konkurransen med de globale aktørene, sier Fritz Rieber.

Dermed tror han

oppkjøpet vil resultere i flere produkter og muligheter.— Det vil gagne konsumentene, de ansatte og eierne, sier Reiber.