Under salget i vinter kjøpte Knut Yngve Børsheim to stoler på Skeidar. Han var godt fornøyd med kjøpet, helt til det dumpet et brev fra Skeidar ned i postkassen hans. Det viste seg nemlig at Skeidar hadde hatt datatrøbbbel under salget og at de ikke hadde klart å registrere et gavekort i kjøpesummen.

— I brevet mente de at jeg skulle betale dette gavekortet nå i etterkant, som er på 500 kroner, sier Knut Yngve Børsheim.

I brevet fra Skeidar står det følgende: « Vi i Skeidar har i Romjulsalg og Januarsalg gitt kundene våre gavekort. Da vårt datastystem ikke har vært tilpasset dette har det i noen tilfeller blitt krevd for lite beløp av våre kunder. Etter gjennomgang av våre ordrer ser vi at de står til rest med ett beløp her hos oss». For Børsheim ble det altså 500 kroner.

— Jeg synes dette er veldig dårlig forretningsskikk og det er utrolig klønete og irriterende og jeg finner meg ikke i dette, sier Børsheim.

Høres merkelig ut

Regiondirektør i Forbrukerrådet i Bergen, Pia Kleppen Marken, synes dette høres veldig merkelig ut.

— Det hører ikke hjemme noe sted. Det er ekstremt dårlig kundebehandling og veldig lite klokt av Skeidar, sier Marken til bt.no.

Ifølge Marken har Knut Yngve Børsheim inngått en avtale med Skeidar og det ser ut til at han har betalt det beløpet som de krevde da han kjøpte stolene.

— Å komme i ettertid å kreve 500 kroner for gavekortet, fordi datasystemet til Skeidar har gjort en feil, blir for drøyt, sier hun.

- Men kan de kreve at han betaler beløpet?

— Her virker det som om vedkommende har betalt i god tro og trodd at dette var det riktige beløpet. Det er Skeidar som eventuelt må bevise at han har betalt feil, sier hun.

Vil skjerpe rutinene

I forbindelse med vinter og julesalg hadde altså Skeidar en ordning der kundene fikk et gavekort på 500 kroner dersom de handlet for over 5000 kroner og et gavekort på 1000 kroner dersom de handlet for over 10.000 kroner. Dette skulle vært bakt inn i prisen som kundene skulle betale.

— Da dette ble registrert i datasystemet, så kan det se ut til at dette gavekortet ikke ble registrert på kjøpesummen og at det derfor er noen kunder har betalt for lite, sier regionsjef i Skeidar, Arne Gåssand.

Men i stedet for å sende ut en purring til disse kundene med en gang, sendte Skeidar ut dette brevet som Børsheim har fått i stedet.

— Dette er bare et forsøk på å rydde opp etter en feilregistrering hos oss. Vi innser at vi har gjort en feil, men vi har gjort dette i beste mening. Vi vil selvfølgelig skjerpe våre rutiner og hindre at slike ting skjer igjen, sier han.

Tar selvkritikk

Regiondirektør i Forbrukerrådet i Bergen har liten forståelse for at feil på datasystemet hos Skeidar skal gå ut over kundene.

— Skeidar ser at det er mye å hente på å sende ut disse brevene, men det er ikke særlig lurt i forhold til kundene. Uansett har Skeidar bommet og jeg mener det er noe de burde tatt på deres kappe, sier hun.

Og Gåssand tar selvkritikk på måten de har håndtert dette på.

— Vi legger oss flat på hvordan gavekortene har vært registrert og det er klart at vi heller burde vurdert å ta dette på vår kappe. Vi beklager også hvis det har ført til problemer for noen av våre kunder, sier han.

Men han understreker at intensjonen var god.

— Kunder som har fått brev og som mener at de ikke skylder penger, kan ringe Skeidar og så vil vi ordne opp i det, sier han.

Børsheim har sendt saken til Forbrukerrådet og har ikke tenkt å betale regningen.

— Jeg kommer aldri til å gå på Skeidar igjen, sier Børsheim.