I formiddag duftet det som alltid like friskt av kaffe utenfor Kaffehuset Friele på Midttun.

Innenfor, samlet til allmøte, ble de ansatte informert om at kaffetriangelet Herman, Birgitte og Berent Friele selger sine eierposter til den nedelandske kaffegiganten DEMB. Samarbeidet har allerede eksistert i 25 år.

De betaler for kompetansen, og merkevaren er jo menneskene

— Selv om mange trenger å fordøye nyheten, synes vi Herman gjorde en fin jobb med å forklare fordelene med salgstrekket. Vi ser muligheter i dette, sier Torunn Martin, produktsjef og verneombud i Kaffehuset Friele.

- En stor familie

Rundt 200 jobber i dag i det tradisjonsrike kaffehuset. Friele har lovet at alle de ansatte skal få bli værende i det Martin kaller for "familien".

Selv skal Herman Friele fortsette som styreformann og Birgitte Friele skal også sitte i styret.

— Det er en trygghet at både Birgitte og Herman blir i organisasjonen. Vi er alle en eneste stor familie med en felles identitet. Selv om det er masse følelser hos de ansatte nå, så ser vi de rasjonelle fordelene med salget, sier Martin.

I år er det ti år siden Herman Friele sist gang vurderte å selge kaffehuset. Det satt datteren Birgitte imidlertid en stopper for. Familieselskapet skulle forbli i familien, men i 2013 er tonen altså endret.

BLIR PÅ MIDTUN: Kaffehuset blir en del av verdens tredje største kaffekonsern. Men både styreformann Herman Friele (til h.) og adm. direktør Olav Munch presiserer at aktiviteten på Midtun i Bergen skal fortsette som før. Begge to fortsetter også i sine funksjoner.
Silje Katrine Robinson

Vil være i forkant

Ballast fra en ressursrik kjempe er nødvendig for å møte et marked i god vekst, mener Olav Munch, administrerende direktør.

— Det er det beste for selskapet, og det handler om å være i forkant av trender. Vi tror at dette vil føre til større aktivitet i Bergen, sier Munch.

Stadig mer kresne kunder setter også krav til innovasjon. Martin er glad for at Friele valgte DEMB som ny eier.

— Det er en aktør vi kjenner, noen vi er vant med. Det er god fart i organisasjonen og vi ser store muligheter innen utvikling, sier Martin.

Satser på bønner i Bergen

Rent praktisk vil salget medføre små endringer. Produksjonen i Bergen fortsetter som før, og endringene vil først merkes på produktutviklingssiden.

For Michel Cup, finansdirektør i DEMB og styremedlem i Friele, er fremtiden lys.

Han gleder seg til å etablere Friele Center of Excellence i Bergen, en produkutviklingsavdeling med fullt fokus på kaffebønner. Det finnes ikke i DEMB fra før.

— At vi nå går sammen ser vi på som et viktig steg for fremtiden. Friele er et sterkt merkevarenavn med lange tradisjoner, sier Cup.

Munch drar frem folkene bak som den største verdien.

— De betaler for kompetansen, og merkevaren er jo menneskene, sier han.