Tydelig sliten og klar for å gå til sengs etter nesten 48 timer uten søvn, er Hugo Hansen glad for at ingen ser ut til å være skadet etter det som kunne blitt en katastrofe på frakteskipet «Britannia Seaways».

70.000 liter drivstoff har brent og gjort store skader på både skip og last. Flere militære kjøretøyer skal ha blitt flammenes rov.

— Det har vært dramatisk for dem som var om bord. Mannskapet har gjort en formidabel innsats for å hindre at brannen utviklet seg videre. De har jobbet i bølger på 10- 12 meter, og var slitne da vi kom til. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan de har hatt det, sier Hansen.

Fraktet med Sea King

Rundt klokken 01.00 gikk alarmen om at brannen på «Britannia Seaways» hadde tatt seg opp. Sammen med kolleger fra Bergen brannvesen ble Hansen hentet med Sea King-helikopter på Flesland og firet ned på det brennende skipet i det kraftige uværet. Da var frakteskipet kommet inn i smulere farvann, men det brant fortsatt kraftig.

— Vi ante ikke hva vi skulle møte. På dekket så det ut som en slagmark, med en voldsom varmeutvikling. Kanner og hele containere var sprengt. Varmen var så sterk at rutene i styrehuset måtte spyles med sprinkleranlegget for at de ikke skulle sprenge også, sier Hansen.

Selv om han og kollegene i Bergen brannvesen er spesialtrente, forteller Hansen om et svært vanskelig slukkearbeid som tok lang tid på grunn av høy varme fra drivstoffet som sto i full fyr.

400 grader

— Varmekameraet målte en temperatur på over 400 grader i containerne som brant på dekket. Strålevarmen var ekstrem og det var vanskelig å finne ut hvordan vi i det hele tatt skulle komme til for å slukke, sier brannmannen.

Til slutt gikk de løs på containerne med øks, og fikk hull store nok til at vann kunne sprøytes inn.

— Men brannen var så sterk at temperaturen steg med 150 grader på et par minutter dersom det ikke ble pøst inn vann kontinuerlig, sier Hansen.

Kraftig eksplosjon

Sammen med brannmannskaper fra Florø fikk de etter hvert kontroll med flammene. Dekket så ut som en krigssone som følge av brannen i forsvarets materiell. Under dekk var det også store ødeleggelser.

— Når varmen ble litt svakere føltes det trygt å ta seg litt lengre nedover i båten. Etasjen vi kom ned i bar preg av en kraftig eksplosjon. Metalldører var revet av hengslene og kraftige bolter var trukket ut av veggen. Da tenkte jeg at dette kunne ha gått skikkelig galt, sier Hugo Hansen.

Han mener det er utrolig at ingen om bord i «Britannia Seaways» ble skadet. Tatt i betraktning den voldsomme varmen og at det øyensynlig har eksplodert under dekk.

— Hvordan så du på din egen sikkerhet?

— Vi stoler så mye på utstyret og kollegene at jeg føler ikke frykt når arbeidet står på. Og egen sikkerhet står alltid i høysetet. Men å bli firt ned to og to fra et redningshelikopter i kraftig vind på en båt som brenner er selvfølgelig en tøff jobb. Da er det ikke tid til å tenke på om man er redd.