Tirsdag kom nyheten om at hurtigbåtruten som har fraktet passasjerer mellom Bergen og Stavanger siden 1960, skal avvikles fra årsskiftet.

Norled har gitt beskjed til i alt 24 ansatte på hurtigbåtene «Tyrving» og «Tidebris» og landterminalene at de legger ned den tradisjonsrike ruten.

Nå sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line at de står klare til å overta med den nye danskebåten.

Reglene må endres

— Dersom Flaggruten mellom Bergen og Stavanger legges ned vil Fjord Line kunne tilby daglige avganger på linjen med transport både for passasjerer og gods. Dette forutsetter at myndighetene endrer regelverket slik at fergetrafikk mellom Norge og Danmark kan kombineres med transport innenlands, uten at det krever offentlige subsidier, sier Fardal i en pressemelding.

I 2012 dro 190.000 passasjerer med Flaggruten, 20.000 av disse reiste hele strekningen mellom Bergen og Stavanger.

To nye cruiseferger

Fjord Line startet i sommer seilinger med den første av to nye cruiseferger, og vil når den andre nye fergen blir seilingsklar i april neste år tilby daglige avganger på linjene Bergen - Stavanger - Hirtshals og Hirtshals - Langesund.

Både MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» kan ta inntil 1500 passasjerer, samt 600 biler og gods.

Skipene drives med flytende naturgass. Seilingstiden mellom Bergen og Risavika ved Stavanger er normalt seks timer, men spesielle regler for tankingen har ført til hyppige forsinkelser.

Det problemet skal imidlertid være løst nå. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har i et notat til Justisdepartementet stilt seg positiv til at det kan åpnes for bunkring av flytende gass på passasjerfartøy i Norge med passasjerer om bord.

Ikke taxfree

Men Fardal ser en annen utfordring.

— Problemet knyttet til en kombinasjon av ferjetrafikk mellom Norge og utlandet og innenlands i Norge er reglementet for avgiftsfri servering om bord. Taxfree-handel er ikke tillatt mellom Bergen og Stavanger. Passasjerene kan imidlertid kjøpe mat og drikke uten å betale moms, samt at rederiet ikke pålegges enkelte andre avgifter knyttet til serveringen. Dette kan imidlertid løses ved at vi som transportør belastes for en sjablonmessig avgift per passasjer som kompenserer inntektstapet for dem som benytter seg av vårt tilbud mellom Bergen og Stavanger, sier han administrerende direktøren.

— Når Flaggruten legges ned vil det dermed kun stå på politisk vilje til nytenking dersom man ønsker å opprettholde sjøveis transport for passasjerer og gods mellom de to store byene på Vestlandet, legger han til.

Diskuter saken under:

OVER OG UT: Flaggruten mellom Stavanger og Bergen blir lagt ned.
ARKIVFOTO: TOR HØVIK