Flyselskapet har sett seg kraftig lei på forsinkelser og kansellerte avganger som ferieavvikling blant flyvelederne har ført med seg.

— Vi mener regjeringen må gripe inn og få slutt på problemene som har ført til uakseptable forstyrrelser for passasjerene og sikre at de klare bevisste tiltakene til disse bortskjemte og overbetalte flyvelederne ikke får lov til å fortsette, sier Elina Hakkarainen, salgs- og markedsansvarlig for Ryanair til Aftenposten.

Mandag kveld måtte Ryanair utsette tre flyvninger til neste dag på grunn av flyveledermangel. Torp og Rygge lufthavn ble mandag kveld stengt.

Betaler 1,6 milliarder årlig

Også andre flyselskaper krever slutt på problemene. Norwegian måtte omdirigere et fly fra Torp til Gardermoen mandag kveld, og sliter med en rekke forsinkelser på avgangene.

Flyselskapene som flyr til Norge betaler årlig 1,6 milliarder kroner for flyveledertjenester.

— Dette er en ekstremt kjedelig situasjon for både oss og passasjerene. Vi forventer at når vi kjøper en tjeneste, så leveres det vi betaler for. Dette er absolutt ikke ok, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson. Sas har hatt forsinkelser på fra 40 minutter til 1,5 timer inn til Gardermoen. Selskapet melder om at flere passasjerer har mistet overgang og har måttet sitte igjen.

Etter klokken 13 har det onsdag vært store forsinkelser på SAS-fly fra og til Gardermoen.

Må kutte i tilbudet

— Folk er frustrerte, og det er vi og. Vi håper vi får svar fra Avinor i morgen på hvordan de har tenkt å løse dette, sier fungerende pressetalsmann for SAS, Christian Kamhaug.

SAS sier at selskapet på sikt vil måtte kutte antallet avganger til og fra Gardermoen dersom problemene fortsetter.

— Hvis dette fortsetter kommer vi til å måtte redusere programmet og antall flyvninger vi tilbyr.

Selskapet har ekstra folk på jobb for å booke om passasjerer som jobber overtid, men kan foreløpig ikke anslå eksakte kostnader.

Bør få inn utenlandske

NHO Luftfart, somr representerer flyselskapene, har kalt inn Avinor til krisemøte i morgen.

— Vi forventer at flytrafikken fungerer. Dette gir store økonomiske konsekvenser for flyselskapene. Vi ønsker å vite hva Avinor nå gjør for å få dette på plass, sier direktør for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.

Lothe mener Avinor nå bør hente inn flygeledere fra utlandet for å dekke opp mangelen.

— Mange norske flygeledere jobber nå i Golfstatene. Da burde det være fullt mulig å hente inn utenlandsk arbeidskraft for å dekke opp her også.

Robert Gjønnes, leder i Norsk Flygelederforening, avviser kritikken fra Ryanair.

— Jeg sterkt avstand fra det. Jeg synes det er utidig og lite gjennomtenkt. Avinor har selv sendt ut informasjon til kundene der de sier at det vil bli mangel på folk i sommer, fordi det er mange lovpålagte permisjoner, og at man har en anstrengt bemanning, sier Gjønnes.