— Bergensere selger alt de har bare prisen er høy nok. Bergen er snart nedlagt når det gjelder merkevarer. Det de ikke får solgt, legger de ned, tordner Trond Blindheim, rektor ved Høyskolen Campus Kristiania i Oslo.

Selskaper som er solgt fra Bergen de siste årene teller Hansa, Vital, Rieber, Friele, Minde sjokolade, NextGentel, Frank Mohn, for å nevne noen.

De mer nostalgiske får trolig et fuktig øye når de mimrer om en svunnen tid med erkebergenske selskaper som Bergen Bank, Ifa Maling, Skillingsbanken, Vestlandsbanken, Nevi, Mjellem og Karlsen og BMV.

— Bergen har blitt en by som er proppfull av lastebiler, fly, tog, varebiler og personbiler som kjører til Oslo med merkevarene sine. Bergensere har bestemt seg for å være en filialby, men jeg tror ikke det skjønner det selv, sier Blindheim.

Mindre til såkorn

I går fortalte BT om konsekvensen av forslag til statsbudsjett for utvikling av nye bedrifter og merkevarer i Bergen.

Regjeringen prioriterte bort nye såkornfond.

— Ved siste opptelling var det minst et 50-talls lovende selskaper på vent for en investering fra et nytt fond - det ser ikke lyst ut for dem nå, sa Sveinung Hole.

Han er leder av Sarsia Seed, med tilholdssted i Bergen. En av dem som også reagerte, var tidligere bergensordfører Herman Friele.

— Dette synes jeg er dumt. Jeg hadde håpet og trodd at Bergen skulle fått et såkornfond. Det finnes mye kapital i Bergen, og jeg opplever at flere investorer har ønske om og lyst til å investere i såkornfond, sa han til BT.

Friele solgte som kjent kaffehuset sitt til Nederland i 2013.

- Uten mål og mening

Blindheim mener Bergen er en by uten visjoner og mål.

— Hva vil dere med byen? Bergensere flirer av både strilelandet og hovedstaden, men har ikke så mye å by på selv etter min mening, sier han og smeller til mot byens politikere:

— Majoriteten av politikerne ville ikke en gang ha bybanen over bryggen. De vil ha lastebiler og tungtransport på det mest fotograferte stedet i byen, og har valgt å grave ut en malplassert tunnel for bybanen. Ubegripelig, spør du meg.

Blindheim spår et dystert endelikt for alt som heter kreativitet og oppegående reklameselskaper i Bergen.

- Har overlegenhetskompleks

— Alle veier for merkevarer i Bergen fører til syvende og sist til Oslo. Tro meg: Det har vært en hjerneflukt fra Bergen siden 1814, og det gjelder selvfølgelig også reklamebransjen. De flinkeste bergensere flytter til Oslo, fordi det er i Oslo det skjer, selv om det aldri så mye fiskes, distribueres og pumpes olje og gass på Vestlandet.

— Sliter vi med et mindreverdighetskompleks her vest?

— Nei, dere sliter med et uforståelig og ubegrunnet overlegenhetskompleks. Det er jo litt sjarmerende, selv om det er vanskelig å oppdage det substansielle.