Beklagelsen fra reklamegiganten er signert utviklingsdirektør Trond Gunnar Christensen. Den kommer like etter at fylkespolitikerne har vedtatt at de ønsker

reklamefinansiering av kollektivkjøretøy og kollektivstoppeplasser i Bergen. Det ser de for seg skal dra inn 19 millioner kroner i året.

Følger debatten

Men først må reklamen godkjennes av Statens vegvesen og bypolitikerne i Bergen. Da sistnevnte gruppe avlyste avtalen med Clear Channel i 2005, endte det opp med at selskapet tok Bergen kommune for retten.

Christensen fulgte debatten om reklamefinansiering på Litteraturhuset i Bergen. Christensen påpeker at dem som nå snakker om reklamefinansiering av byromsmøbler, karakteriserer dette som «Clear Channel»-saken, på bakgrunn av det som skjedde sist.

— Vi vet at vi har en historikk og fortid fra den gangen som vi i dag ikke er stolte over. Vi erkjenner at verken trusler eller søksmål har noen plass i en debatt om reklame i byrommene. Det har vi erkjent. Til det som skjedde i 2005 har vi bare én ting å si i dag; beklager, Bergen.

Tilbyr sine tjenester

Christensen avventer nå saken som skal opp i bystyret, og bedyrer at den avgjørelsen skal tas uten innblanding fra dem i Clear Channel. Han legger ikke skjul på at selskapet er interessert i å tilby sine tjenester.

— Hvis bergenserne ønsker å ta i bruk noen utvalgte reklameflater for å finansiere det vi kan tilføre byen, innbyggerne og turister, så er vi klare til å delta i en anbudskonkurranse.

- Pinlig klar over motviljen

— Du all verden! Her må jeg si at selvinnsikten vokser når det er mulighet for nye avtaler, sier Oddny Miljeteig (SV) når hun får høre om beklagelsen, etter først ha kvalt et voldsomt latter- og hosteanfall.

— Mener du at dette er ren taktikk fra Clear Channel?

— Jeg skal passe meg for å mistenkeliggjøre andre mennesker. Men en slik beklagelse hadde gjort seg bedre hvis den kom for to år siden. Det er ikke til å unngå å legge merke til at beklagelsen kommer nå, når det nærmer seg en ny anbudsrunde. Noen i Clear Channel er nok pinlig klar over at det var betydelig irritasjon selv i Høyre over fremferden deres forrige gang, sier Miljeteig.

Hun mener at debatten i Bergen i 2004/5 fikk frem mye om Clear Channels forretningskultur som ikke var til fordel for dem.

— Blant annet "utendørsbibelen" deres, der de skrev at de skulle spille på sex, barn og hunder for å få oppmerksomhet. De har mye å vaske vekk før de kan bli oppfattet av bergenserne som et anstendig firma med ærlige mennesker, sier Miljeteig.