• Livsfarlig feilinformasjon om barns sikkerhet i bil, ifølge trafikkmedisiner.

Butikken Babykos AS på Kokstad i Bergen reklamerer i en rekke annonser for at forovervendte barneseter er tryggere enn bakovervendte seter. Det skriver Trygg Trafikk på sine hjemmesider.

I flere av annonsene konkluderer barneutstyrsbutikken med at bakovervendte seter fører til «større fare for kollisjon». Trafikkmedisiner Inggard Lereim mener dette er livsfarlig feilinformasjon.

— Dette er den mest villedende markedsføringen av barnesikringsutstyr vi har sett, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

- Riv ruskende galt

Butikken har i annonser på finn.no gitt sine kunder råd om at forovervendte barneseter gir mindre risiko for kollisjoner enn bakovervendte.

Distriktsleder Arne Aase i Trygg Trafikk Hordaland mener dette er uforsvarlige råd.

— Dette er riv ruskende galt. Det er bred enighet i den medisinske forskningen om dette, derfor er det veldig beklagelig at noen går utenfor det forskerne anbefaler, sier Aase.

- Kan få store skader

Distriktslederen mener det er all grunn til at folk bør være skeptisk til forhandlerens sikkerhetsråd.

— Barna er det mest dyrebare vi har. Når noen går på tvers av det som blir anbefalt, er det rett og slett farlig. Det kan medføre store skader på barn dersom man plasserer dem feil i bilen, sier han.

Overlege Tor Einar Calisch, ved Barneintensivavdeling på Ullevål sykehus, har behandlet mange barn etter trafikkulykker. Han karakteriserer annonsene som misvisende.

— Dette er veldig trist. Butikken kommer med noen merkelige argumenter som ikke holder vann. Dette kan føre til at foreldre plasserer alt for små barn forovervendt i bil, og tror at det er tryggest, sier overlegen.

Endrer ikke annonsene

«Babykos» begrunner sine råd med at bakovervendte seter fører til dårlig komfort, og at det vil føre til: «sutring i baksetet, som igjen vil gjøre sjåføren mer stresset og ukonsentrert i trafikken.»

— Vi er mer nyanserte i synet på barnesikring enn Trygg Trafikk. Vi har holdt på med montering og salg av utstyr i mange år. Vi baseres oss på erfaring og tilbakemeldinger fra kunder om bruk av utstyr, nestenulykker og ulykker. Trygg Trafikk forholder seg kun til laboratorietester av barneseter, sier avtroppende styreformann Ivar Søvik i Babykos AS til Trygg Trafikk.

Søvik mener det finnes dokumentasjon for å si at bakovervendte stoler fører til flere ulykker enn forovervendte.

— Av og til er det slik. Ingen spør hva slags sinnstilstand foreldrene er i når de kjører bil. Er de stressede og slitne og barna skriker i bilen, kan det føre til ulykker, sier Søvik.

— Barn oppfører seg ikke alltid slik som testdukker i laboratoriene. Jeg har ikke så veldig stor respekt for forskerne. De sjekker ikke hvordan ting er i praksis, sier styrelederen i Babykos til Trygg Trafikk.

Vil ta saken videre

Trygg Trafikk vurderer å ta saken videre dersom «Babykos» ikke endrer sine annonser.

— Vi forholder oss til erfaringer fra bruk av barnesikringsutstyr, og dokumentert forskning basert på tester og reelle ulykker i trafikken. Vi vurderer å gå videre med denne saken, hvis ikke butikken straks endrer praksis. Dette er å lure sine kunder, sier direktør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg.

Se Statens vegvesen sin kampanjefilm om barnesikring i bil.

Hva mener du om «Babykos» sine råd? Bruk kommentarfeltet under til å si din mening!

I følge Trygg Trafikk er dette (bildet) riktig sittestilling for barn i bil. I flere av annonsene har «Babykos» derimot konkludert med at bakovervendte seter fører til «større fare for kollisjon».- Dette er meget farlig og feilaktig markedsføring. Denne annonsen har mange feil som straks bør korrigeres, sier ekspert i trafikkmedisin, Inggard Lereim.
Foto: Simen Slette Sunde/Trygg Trafikk
FARLIGE RÅD: Distriktsleder Arne Aase i Trygg Trafikk Hordaland  mener rådene fra «Babykos» kan føre til skade på små barn.
Foto: Simen Slette Sunde/Trygg Trafikk
I ANNONSEN skriver «Babykos»: «Sidekollisjoner er det som skjer oftest, og da er det sidestøtten som er viktigst, og ikke hvilken vei barnet sitter, som betyr noe.» - Snakker vi om ulykker rapportert inn til forsikringsselskapene skjer det flest ryggeulykker og påkjørsler bakfra. Ser en på de alvorligste ulykkene er det frontkollisjonene som dominerer, sier overlege Tor Einar Calisch.