Bergenseren hadde planlagt turen lenge. Han skulle besøke gode kompiser fra ungdommen i Brønnøysund-området. Men turen ble et lite mareritt for 81-åringen. Det startet med at hurtigruteskipet MS «Kong Harald» som han reiste nordover med 10. oktober, ikke kunne gå til kai i Brønnøysund, men måtte fortsette til Sandnessjøen.

Fikk kart

— Der ble jeg parkert på kaien, på et ukjent og folketomt sted klokken halv fire om morgenen. Da jeg spurte hvor jeg skulle gjøre av meg, fikk jeg til svar at det fantes et sykehus der jeg sikkert kunne få være til jeg fikk ordnet med transport tilbake til Brønnøysund. Noe annet kunne de ikke hjelpe meg med.

— Jeg fikk en utlevert en datautskrift av et kart som skulle vise veien til sykehuset. Det var den eneste servicen som var å oppdrive, sier Schønningsen til bt.no .

Låste dører

Han trasket imidlertid av gårde, med koffert og tung ryggsekk. Det viste seg at det var en time å gå, og da han kom frem til sykehusbygningen, var dørene låst. Han måtte gå rundt bygningen og knakke på vinduene for å få kontakt med folk innenfor.

- Der ble jeg parkert på kaien, på et ukjent og folketomt sted klokken halv fire om morgenen.
Harald Schønningsen (81), tidligere hurtigrutepassasjer

- Endelig var det en sykesøster som oppdaget meg. Hun spurte om jeg skulle innlegges, men var hyggelig som bare det da hun oppfattet situasjonen. Jeg fikk tilbud om kaffe, som jeg sa ja takk til.

Ikke uvær

- Var det uvær siden man måtte droppe Brønnøysund?

— De påsto at det blåste for mye til at de kunne gå til land. For meg høres det ubegripelig ut. Jeg sto på dekk og betraktet bølgene. Det blåste ikke mye, og det er propeller rundt hele båten som skal gjøre manøvreringen enklere. Uansett så må man ikke sette opp stoppesteder som det er umulig å komme seg inn til i ørlite vind, mener Schønningsen.

Slitsom busstur

Han tilbrakte resten av natten på sykehuset og var i gode hender der, men strabasene var ikke slutt med det. Neste morgen fant han ut at det gikk en buss tilbake til Brønnøysund.

- Det var en slitsom tur, først flere timer på bussen, så ferge og en ferge til og enda mer buss. Jeg kom frem til Brønnøysund langt ut på ettermiddagen.

— Da hadde det forsvunnet en dag av ferieturen min, og hele gleden ved turen var i grunnen ødelagt, sier han.

Fiaskotur

— Jeg trodde det skulle bli en hyggelig tur, og hadde gledet meg lenge til å treffe gamle kamerater, men nå angrer jeg at jeg ikke tok fly i stedet. For dette var litt av fiasko. Jeg skjønner ikke at Hurtigruten kan ha så dårlig service som dette. Når slikt skjer bør de jo ha et sikkerhetsnett som tar vare på passasjerene. De kan ikke bare lempe deg på land på en kai ett eller annet sted og be deg om å finne ut av tingene selv, mener Schønningsen.

Rutinesvikt

Kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA sier at han ikke kjenner saken, men at den fortoner seg som en glipp.

— Her er det åpenbart noe som har sviktet i rutinene, sier han. Slik skal det ikke være. Brønnøysund er en vanskelig havn å legge til i når det er spesielle værforhold, men hvis det skjer, skal passasjerene ivaretas på beste måte.

- Vi har ansvar for at det skal skaffes overnatting, taxi eller alternativ transport, slik at de som rammes, ikke opplever situasjonen som problematisk.

— Jeg har stor forståelse for at passasjeren som opplevde dette, følte at det var ubehagelig og at han skulle blitt bedre ivaretatt. Dette skulle vi ha håndtert bedre, sier Ragnar Norum.