Aftenposten.no følger situasjonen fortløpende.

Den norske SAS-toppen Eivind Roald sitter tett på de dramatiske forhandlingene i København. Til Aftenposten sier han dette nå i kveld:

— Vi har 50 prosent sjanse for å lykkes. Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning, sier Roald.

Roald, som er konserndirektør for salg og markedsføring i SAS-konsernet føyer til:

— At vi finner en løsning fortjener alle våre 27 millioner passasjerer. Det er de vi lever av, sier Roald.

Han ønsker ikke å kommentere den dramatiske situasjonen ytterligere.

Nytt forslag

Kriserammede SAS har iverksatt beredskapsplan. Pilotforeningene i SAS har kommet med et siste forslag til løsning som innebærer 10 prosent lønnskutt og 15 prosent mer jobb.

Styrelederen i SAS Fritz Schur skal nå være på vei fra København til Sverige, skriver NTB. Han bekrefter til nyhetsbyrået TT at han er på vei dit, men ville ikke si om det gjaldt hele styret.

Ifølge Danmarks Radio har formann Lars Bjørking opplyst til DR Nyheder at de nordiske pilotforeninger er gått med på å skjære ned omkostningene på lønn- og arbeidstid med samlet 25 prosent. Pilotene skal i gjennomsnitt gå 10 prosent ned i lønn og jobbe 15 prosent mer. Man venter fortsatt på selskapets svar.

Danmarks Radio meldte søndag ettermiddag at pilotforeningene i SAS leverte et nytt forslag til tiltak i det kriserammede selskapet. Det skulle imøtekomme ledelsens krav på en rekke punkter, melder NTB. Styret i SAS har forslaget inne til vurdering.

Styreleder Fritz Schur i SAS sa tidligere i dag til Danmarks Radio at forhandlingene med fagforeningene gikk «veldig dårlig».

Rundt klokka 13.30 var hele styret i SAS på plass i flyselskapets kontorer på Kastrup utenfor København for å delta på styremøtet, skriver NTB. Konserndirektør Flemming Jensen i SAS skriver i en epost til NRK at man er langt fra målet om å komme til enighet med fagforeningene, forutsetningen for at styret skal kunne beslutte gjennomføring av den varslede spareplanen.

Iverksatte beredskapsplan

- SAS har iverksatt en beredskapsplan i tilfelle det skulle oppstå en akuttsituasjon, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten.

Mens intense forhandlinger pågår mellom SAS-ledelsen og de ansatte om omfattende sparetiltak har SAS-pilotene fått klar beskjed om å tanke flyene helt opp. Dette for å sikre at flyene skal ha nok drivstoff også for turen tilbake fra destinasjonen, eller den påfølgende flyvningen i tilfelle en akuttsituasjon oppstår.

— Dette er en del av våre beredskapsplaner, som nå er iverksatt. Dette gjøres for å forsikre seg om at flyene har drivstoff til å komme seg hjem i tilfelle situasjonen blir akutt. Hvis for eksempel drivstoffleverandører kutter leveransene gjøres dette for å forhindre at flyene blir stående, forteller Johansen.

Tar ut kontanter

I tillegg har personalet fått beskjed om å ta ut noe kontanter slik at de skal ha nok til klare seg om en akuttsituasjon skulle oppstå. I verste fall må de kunne betale overnatting og hjemreise selv.

- Hva betyr dette for kundene?

— Ingenting på nåværende tidspunkt. Situasjonen er ikke annerledes nå enn igår, dette gjør vi som del av en beredskapsplan. Vi legger til grunn at man skal komme til enighet, sier Johansen.

Han beskriver situasjonen som fortsatt alvorlig.

Kabinansatte går med på sparekrav

Siste nytt fra forhandlingene som pågår mellom SAS-ledelsen og fagforeningene er at de kabinansatte i SAS skal ha strukket seg langt for å imøtekomme ledelsens sparekrav. SAS-ledelsen skal ha svart at forslagene er utilstrekkelige. Det melder dansk TV2 i formiddag.

Ingen åpne kilder bekrefter opplysningene. Natt til søndag ble det sagt fra flygernes side at de hadde levert et tilbud til ledelsen i SAS som imøtekom alle selskapets krav. Nå viser det seg at ledelsen i SAS ikke er av samme oppfatning. Forhandlingene fortsetter i formiddag for å hindre konkurs i selskapet.

Skjebnedag

I løpet av dagen må konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson, kunne presentere en protokoll for styre og eiere der de åtte fagforeningene for pilotene og de kabinansatte sier seg villig til å kutte inntil 15 prosent i lønn og akseptere lavere pensjonsytelser.

Et styremøte, som holdes på hemmelig sted, skal behandle avtalen og dens innhold. Vender styret tommelen opp, betyr det at selskapet er sikret de livsforlengende 3,5 milliarder svenske kroner i ny kassakreditt.

Knallharde krav

Det er ikke ventet at styremøtet vil starte før i ettermiddag, kanskje ikke før i kveld. Men glir forhandlingene fortere enn ventet, kan en avgjørelse komme tidligere.

Forhandlingene er krevende nok: De ansatte er møtt ikke bare med knallharde krav om å jobbe mer for mindre lønn. Gustafson har samtidig gjort det klart at det egentlig ikke er rom for å forhandle.

Ultimatet har han selv omtalt som «den siste sjansen SAS har for å overleve.» Alvoret ligger derfor tungt over de møtene ledelsen og de ansatte har.

Ifølge opplysinger som har kommet fra møterommene skal imidlertid SAS’ utgangspunkt ha blitt litt oppmyknet.

Det er ingen tvil om at en ny spareplan er mest problematisk for pilotene, som har en bedre pensjonsavtale enn de kabinansatte. De har mest å miste på at pensjonsordningen blir omgjort fra ytelsesbasert til innskuddsbasert.