— Vi er ikke typene til å sitte og ikke gjøre noe. Det blir rett og slett for kjedelig, sier Gunny Sandvik.

Da far gründer Karl Sandvik solgte livsverket sitt, skipsdesign- og ingeniørfirmaet Vik-Sandvik på Fitjar, til den finske motorfabrikken Wärtsilä i 2008 innkasserte han og de tre barna hans svimlende 1,36 milliarder kroner.

De største summene gikk til barna Egil, Svein og Gunny. De fikk henholdsvis 408 millioner kroner hver, mens Karl Sandvik selv kunne fylle bankkontoen sin med 136 millioner kroner etter salget til finnene.

Etter karantenetiden trakk Sandvik-familien seg helt ut av sitt gamle selskap, og planen var å inntre en roligere tilværelse.

Men en dag kom en forespørsel som var for god til å takke nei til: Spørsmålet var om Sandvik-familien ville investere i et nytt selskap innen skipsdesign. Fire tidligere ansatte i Wärtsilä ville starte konkurrerende virksomhet.

— Utgangspunktet vårt var å roe ned etter at vår bindingstid i Wärtsilä utløp, men i dag er vi travle som aldri før, sier Gunny Sandvik og ler.

Hun jobber i dag som HR-ansvarlig i Salt Ship Design på Stord, et selskap som utvikler og leverer komplette designløsninger for offshore og spesialfartøy.

Pangstart

Salt Ship Design ble startet i januar i 2012, med Sandvik-familien på eiersiden. Familien sitter på 50 prosent av aksjene, mens de fire initiativtakerne og annet nøkkelpersonell i selskapet sitter på den andre halvparten.

- Ble ikke de nye eierne sure da dere startet opp konkurrerende virksomhet?

— Det er ikke lett å si noe om hvilke følelser som ble satt i sving. Men vårt utgangspunkt var at vi fikk en henvendelse vi var positive til. Fremdeles er vi kun en lillebror sammenlignet med Wärtsilä, sier Sandvik.

Salt Ship Design fikk en pangstart andre selskaper bare kan drømme om, og allerede det første året kunne det nye selskapet skilte med en omsetning på over 36 millioner kroner. Året etter var den nesten doblet til 67 millioner kroner. Ifølge Sandvik ligger også 2014 an til å bli et svært godt år for selskapet.

— Vi fikk en utrolig gledelig start på det nye selskapet, og responsen har vært overveldende. Etableringen og startfasen gikk over all forventning, sier Sandvik.

I skattelistene for 2013 står Gunny Sandvik oppført med en inntekt på 7,9 millioner kroner og en formue på 209,9 millioner. Broren Svein står oppført med en formue på 387,7 millioner kroner og inntekt på 20,3 millioner kroner, mens Egil Sandvik tjente 16,6 millioner kroner og hadde en formue på 391, 2 millioner kroner. Far Karl Sandvik hadde en formue på 105,5 millioner kroner og inntekt på 1,4 millioner kroner.

Svært komfortabel ordrebok

Gunny Sandvik understreker at selv om selskapet er nytt, sitter selskapet på personell med lang erfaring fra bransjen og som kjenner markedet svært godt.

Allerede i sitt første driftsår hanket selskapet inn store kontrakter med solide aktører som Eidesvik Offshore, Østensjø Rederi og Ugland.

Sandvik er godt fornøyd med dagens ordrebok som beskriver den som «svært komfortabel». Selskapet jobber i dag med design på syv båter. På toppen av dette, kommer design av seks ankerhåndteringsfartøy til danske Maersk, en kontrakt som ble sikret denne uken, og sørger for full sysselsetting av selskapets 70 ingeniører.

— Vi er kjempefornøyde med den nye kontrakten. Ikke minst er det vår første kontrakt på denne typen fartøy. Den gjør at vi utvider vår portefølje innen flere nisjer. Men vi må likevel sørge for at vi har mange baller i luften for å holde trykket oppe, sier Sandvik.

Hun slår fast at både fiskefartøy og andre spesialskip står på ønskelisten over prosjekter selskapet ønsker å utvikle i fremtiden.

- Hverdagen er slik den skal være

Den lokale forankringen er viktig for familien Sandvik, og de er glade for å være med på å bidra til verdiskapning og nye arbeidsplasser på Stord.

Familien har også investert i forskjellige eiendomsprosjekter, restaurantdrift og shipping, men det er skipsdesign som ligger hjertet nærmest.

— Vi har jobbet med skipsdesign hele livet, og når vi får drive med noe vi elsker å jobbe med, er hverdagen slik den skal være. Dessuten har det kjekt å være med på å starte noe nytt og samtidig ikke sitte med totalansvaret. Når vi i tillegg klarer å levere gode resultater er det svært motiverende, sier hun.

Salt Ship Design (tall i mill. kr.) 2013 2012
Driftsinntekter 67,1 36,2
Driftsresultat 16,8 0,57
Resultat før skatt 12,5 0,58

Disse tjente mest i Hordaland i fjor