KAREN R. TJERNSHAUGEN

UP-betjentene Erik Skjerdal og Gunnar Angeltveit hadde bare stoppet tre biler etter en drøy times kontroll på Straumeveien ved Bønes i går ettermiddag. De to hadde rigget seg til inne i et busskur med lasermåler og kaffe på termoskopper i det tette regnværet.

— Folk kjører ikke spesielt fort i rushtiden på ettermiddagene. Regnet er også med på å sakke farten. De store hastighetene får du som regel om kveldene på tørre veier, da slipper folk seg mer løs, mener Erik Skjerdal.

Slapp å få prikk

Under kontrollen i går ble to bilister stoppet i 76 kilometer i timen i 60-sonen, og fikk bøter på 3.200 kroner og to prikker hver. Lastebilsjåfør Jan Kåre Myklebust fikk et forelegg på 1200 kroner etter å ha passert laserkontrollen i 70 kilometer i timen.

— Er det 60-sone her? Jeg er stort sett flink til å holde fartsgrensene, men hva som skjedde akkurat i dag, vet jeg ikke, sier Myklebust oppgitt.

Yrkessjåføren som kjører langtransport over hele landet har merket seg at det er mange kontroller akkurat i Hordaland.

— Gjennom hele yrkeskarrieren har jeg bare fått to fartsbøter, bedyrer Myklebust før han kjører videre - uten prikk på samvittigheten.

- Virker preventivt

Politibetjent Gunnar Angeltveit mener den viktigste effekten av fartskontroller er at bilistene ser at politiet er ute og holder veiene under oppsyn.

— Det er ikke så viktig om vi stopper en bil eller to eller tre her i dag. Hovedbudskapet er at kontrollene skal virke preventivt, understreker Angeltveit.

Kollega Erik Skjerdal mener det er store forskjeller i hvor høyt de ulike lensmannskontorene prioriterer fartskontroller.

— Noen steder, som for eksempel på Askøy, er de svært gode på trafikk. Dette skyldes at de har noen ildsjeler som står spesielt på, sier politibetjenten.

UTE FOR Å SKREMME: Den viktigste effekten med fartskontroller er at folk ser at politiet er ute på veiene, mener UP-betjent Gunnar Angeltveit. Eieren av lastebilen i bakgrunnen måtte ut med 1200 kroner etter å ha kjørt i 70 kilometer i timen i 60-sonen. <br/>Foto: BJØRN ERIK LARSEN