Det er tidlig ettermiddag i rekkehuset på Gyldenpris. Matilde (4) stikker hodet ut av en pappkasse med lys og grill. Det var lillebror Ludvig som ønsket seg en bil med tak. Han hadde sett en annen gutt som hadde det. Mamma Brigitta fant frem teip og tusj, og voilà: Lekebil i boks. Familien på fire har opplevd kjøpepress, men gir sjelden etter.

- Behovet er jo ikke hos barnet i utgangspunktet. Derfor er det vi som må være gode rollemodeller, mener mamma Brigitta. Stort sett kjøper hun brukt eller lar ting gå i arv.

Vi er veldig rause og tror kanskje at barna trenger ting som de egentlig ikke trenger.
Forbrukerombud Gry Nergård

BT har utført en omfattende undersøkelse blant foreldre i Hordaland. Den viser at halvparten av foreldrene opplever kjøpepress på grunn av det andre foreldre kjøper til sine barn.

Den viser også at mer enn ni av ti mener foreldre bruker for mye penger på materielle ting til barna.

Hva mener du om kjøpepress? Si din mening og del dine erfaringer i kommentarfeltet under!

Brigitta mener kjøpepresset skapes av foreldre, blogger og andre sosiale medier.

- Da mine barn ble født, var presset størst på barneutstyr og dresser. Det var også en trehjulsvogn alle bare «måtte» ha, forteller tobarnsmoren.

Hun kjøpte både en ny og en brukt barnevogn. Sistnevnte holdt lengst.

- Ikke barnas skyld

756 foreldre i alderen 30 til 45 år har vært med i den store foreldreundersøkelsen.

I tillegg har 250 lesere svart på hvordan de opplever kjøpepresset.

«Gutten min var så stolt av sine nye fotballinspirerte joggesko fra Sparkjøp. Så kom han grinende hjem fra barnehagen og ville ha Adidas sko med gullstriper. Bare de som hadde det fikk være med den mest populære gutten. Da han spurte om han fikk være med dem, lo de av skoene hans», forteller en mor.

Spør om kjøpepress: SIFO-ekspert Ragnhild Brusdal svarer på dine spørsmål.

Økonomiprofessor Ellen Katrine Nyhus mener mange foreldre er opptatt av å kjøpe det som gir barna status i venneflokken.

- De vil ikke at deres barn skal være den som ikke har, sier hun.

Høyt press

Uavhengig av barnas alder, opplever en stor andel av foreldrene kjøpepress, ifølge undersøkelsen.

Forbrukerombud Gry Nergård mener presset aldri har vært høyere enn i dag.

- Det kommersielle presset eksisterer ikke lenger bare mellom foreldre eller på TV, men også på Facebook, blogger og på forum på nettet. Her kommer det frem hva man bør ha helt fra barna er små. Når det kommer til barna våre, er vi veldig rause og tror kanskje at de trenger ting som de egentlig ikke trenger, sier hun.

BTs undersøkelse viser at nesten alle foreldre i Hordaland mener foreldre generelt bruker for mye penger på materielle ting til barna.

Professor Nyhus tror dette viser at foreldrene føler avmakt i forhold til alt presset.

- De har mer lyst til å si nei til barna og redusere forbruket. Men så er det hele tiden nye tilbud. Barna maser, og det ender med at de gir etter, forklarer hun.

- Imot egne verdier

Nyhus får støtte fra Mari Rysst, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning. Hun tror kjøpepresset fører til at foreldrene går på akkord med egne verdier.

- Man er kanskje ikke selv spesielt opptatt av materielle ting, men så er barna i et miljø hvor de opplever mye mas og krav om materielle goder. Dermed gir man etter for at barna skal henge med. Det er ikke alltid samsvar mellom foreldrenes verdier og det de må gi barna for at de skal ha det bra, sier hun.

Man vil jo ikke at barnet skal falle utenfor.
Tobarnsfar Lars Petter Torjussen

Trond Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen, tror derimot at foreldre vil vise sin økonomiske status og stil gjennom barna.

- Slå opp i et hvilket som helst moteblad for kvinner. Der ser man stadig oftere at mor opptrer sammen med barna sine i motereportasjene. Motehus og reklamebyråer sitter på undersøkelser som viser at mor ønsker å fremheve sin smak, stil, status og identitet ved å kle barna på bestemte måter. Slik har det alltid vært i høyere sosiale lag. Det nye er at fenomenet har spredt seg til så mange grupper, mener han.

- Ting mister verdi

Hos familien på Gyldenpris har barna så vidt begynt å etterspørre leker som de ser andre barn har.

Pappa Lars Petter tror nok presset vil øke med alderen.

- Man vil jo ikke at barnet skal falle utenfor. Likevel tror jeg det er viktig at barna lærer seg å ta et nei for et nei og at de blir bevisste på hvor grensene går. Kanskje de kan spare til det de har lyst på selv, sier han.

Han tror at å ha for mange leker kan føre til at tingene mister verdi.

- Dessuten kan barna miste evnen til å aktivisere seg selv, sier Lars Petter.

Ta kjøpepress-diskusjonen med andre foreldre i kommentarfeltet!