- Foreldre vil helt klart vise status gjennom det barna eier og går kledd i. Forbrukerundersøkelser viser at det er foreldre, og hovedsakelig mor, som regisserer sine barn hva angår klær og sportsutstyr, sier Blindheim, som er sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen.

Foreldrenes forsøk på å la egen stil og egne verdier komme til syne gjennom barna, ser han ofte eksempler på.

- På Nesodden der jeg bor ser jeg barn som går kledd som 70-talls steinerpedagoger med fiolinkasser og økologisk matpakke i Fjellreven-sekken sin. I Holmenkollen ser jeg barn, som sin mor, ser ut som Barbie-dukker, sier Blindheim.

Strekker seg langt

Ragnhild Brusdal, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, tror også folk vil vise hvordan man er som foreldre gjennom hva man kjøper til barna.

- At man har de riktige tingene forteller om godt foreldreskap. Foreldrene ønsker at barnet har det alle andre har, sier Brusdal.

Barna får ting når de har vært hos tannlegen, når de har slått seg, når de begynner på skolen, når de har vært flinke på skolen
Ragnhild Brusdal, SIFO-forsker

BT skrev fredag at halvparten av foreldrene opplever kjøpepress på grunn av det andre foreldre kjøper til sine barn.

- Men foreldrene har et veldig ambivalent forhold til forbruket. På den ene siden vil de at barna skal ha det beste, samtidig synes de at barna har for mange ting. Om lag halvparten av foreldrene sa i en undersøkelse at det var vanskelig å glede barnet med nye ting fordi de hadde så mye fra før, sier Brusdal.

- Presset har økt

Foreldre havner i et dilemma, fordi de ønsker å kjøpe nyttige og viktige ting til barna, som pedagogiske leker og sportsutstyr. De kommersielle produktene synes de ikke noe om, men det er som regel slike produkter barna maser om å få, forklarer forskeren.

- Foreldrene vet ofte ikke hva de skal gjøre. Og barna vet hvordan de skal mase og argumentere.

Spør om kjøpepress: SIFO-ekspert Ragnhild Brusdal svarer på dine spørsmål

Brusdal tror kjøpepresset foreldrene opplever er blitt sterkere med årene.

- De fleste foreldre har ganske god råd. Samtidig har det vokst frem en kjempeindustri som retter seg mot barn og unge. Trykket er blitt større, og da er nok kjøpepresset blitt større, sier hun.

BTs undersøkelse viser også at de fleste i stor eller noen grad mener at foreldre bruker for mye penger på materielle ting til barna. Brusdal mener dette viser både at foreldre føler seg presset til å gi barna ting, men også at de mener barn er bortskjemte.

- De fleste har for mye. Leker koster så lite i dag. Et kosedyr kan koste det samme som et dyrt brød. Barna får ting når de har vært hos tannlegen, når de har slått seg, når de begynner på skolen, når de har vært flinke på skolen. Det er et stort fokus på det materielle, og det skaper en forventning hos barna om at de skal få ting.

Hva mener du om kjøpepress? Si din mening og del dine erfaringer i kommentarfeltet under!