GUNNAR WIEDERSTRØM

— Det er en myte at det er billig å satse digitalt, sier Knut Falchenberg, direktør for elektroniske medier i Schibsted.

Stjeler kunder

Schibsted er den av de norske mediekonsernene som har satset mest på digitale medier. Falchenberg peker på at konkurransen i det digitale markedet er global.

— Dette er helt nytt for norske aviser. De skal slåss mot Google, Microsoft og Yahoo. Og i den satsingen kreves det store investeringer. Google selger annonseplass til lokale annonser. De har kunder i Bergen.

Dette henger sammen med at Googles nettsider hver dag har svært mange og kanskje flere treff fra Bergen enn det BT har. Derfor er det interessant for bedrifter i Bergen å kjøpe annonseplass her.

— Vi har bygd opp en norsk konkurrent til Google og Yahoo. Vår katalogtjeneste Sesam.no har krevd investeringer på nærmere 100 millioner kroner.

Eierbegrensninger

Den digitale fremtiden handler om langt mer enn nettaviser. Medievirksomheten sprer seg i alle retninger. Mobil blir viktig som en av mange platt former.

— De selskapene BT kommer til å konkurrere med er vanvittig mye større enn oss. De aller fleste møtene jeg har hatt de siste årene skjer med aktører som er større en Schibsted. Vi snakker om Europas største telekomselskaper og energigiganter. Det er derfor det blir så meningsløst å snakke om norske eierskapsbegrensninger og telle avisopplag i regionene når de vi skal konkurrere med et større en Schibsted, Orkla og A-pressen til sammen.

Falchenberg tror det er lite realistisk å sitte i hver norske regionhovedstad og være ledende på digitale medier. Det må samarbeid til fordi konkurransen er så tøff.

Digital profitt

— Den siste investeringen Schibsted gjorde var på fire-fem milliarder. Da kjøpte vi opp Trader som selger rubrikktjenester på nettet i Frankrike og Spania. Jeg tror vi først og fremst må henge med og dekke brukernes behov og det koster penger.

— Men blir det butikk?

— Da vi bygde opp SOL fikk vi mye juling for at vi brukte penger, men i dag er det ingen som angrer på det. Og Schibsteds offisielle regnskapstall viser at den digitale satsingen er mer lønnsom enn papir.