AUDUN STØLÅS

Raftostiftelsen, Stiftelsen Fritt Ord, Bergens Tidende og Institutt for informasjons— og medievitenskap ved Universitetet i Bergen har gått sammen om en serie på seks seminarer om ytringsfrihetens kår i Norge og den øvrige verden i dag. Ytringsfrihet i digitale tider - Journalistikkens utfordringer var tema for det første seminaret.

TV 2-sjef Kåre Valebrokk sa at etter at Stortinget nå har forbedret paragraf 100 i Grunnloven er Norge kommet nærmere menneskerettighetskonvensjonen, som blant annet slår fast at alle medier skal behandles likt.

- Mye dumt

— Men når det gjelder politisk reklame vil norske politikere behandle tv forskjellig fra andre medier. Nå diskuterer politikerne hvor mange minutter hvert parti kan ha av politisk reklame i tv under valgkampen. De ønsker ikke å bruke pengene der de virker. Det er vel slik at politikerne har tenkt å si så mye dumt i tv-reklamen at de må begrense dette mest mulig, sa Valebrokk.

TV 2-sjefen sa at de store pengene i tv i dag ikke ligger i reklame, men i betalings-tv.

— TV 2 tvinges nå til å ta i bruk betalings-tv, sa Valebrokk.

Valebrokk sa at digitalisering åpner for at mediene får større makt over markedet. Når digitaliseringen av sendenettet for tv-programmer er fullført, vil tv-stasjonene få vite navnet på hver enkelt av dem som har sett de ulike programmene.

— Da vil vi kunne tilby Volva en liste med navnet på de 823 menn i alderen 30-60 år med inntekt mellom 300.000 og 600.000 kroner som så deres reklameinnslag og som ønsker å prøvekjøre en Volvo denne uken, og spørre hvor mye de vil betale for det, sa Valebrokk.

Anstendig journalistikk

Professor Knut Helland ved Institutt for informasjons- og medievitenskap sa at han gjerne ville at Valebrokk og TV 2 skulle få beholde slike penger fra Volvo dersom de bare drev en anstendig journalistikk.

Sjefredaktør Einar Hålien i Bergens Tidens advarte mot å overdrive betydningen av endringer i teknologien som mediene benytter.

— Behovet for å styrke redaksjonene og sikre dem uavhengighet, og å utvikle journalistisk kompetanse slik at vi unngår å bli manipulert, er de samme uansett om teknologien er digital eller analog, sa Hålien.

- Å BEGRENSE DUMHET: - Det er vel slik at politikerne har tenkt å si så mye dumt i tv-reklamen under valgkampen at de må begrense dette mest mulig, sa TV 2-sjef Kåre Valebrokk.<p/>FOTO: TOR HØVIK